Μαντωνάκης Λεωνίδας

qode interactive strata

Μεταδιδακτορικοί/ές ερευνητές/ήτριες

Ηλεκτρονική Αλληλογραφία

lmantonakis@uniwa.gr

Εφαρμογή προγραμμάτων γνωσιακής αναδόμησης σε άτομα με προβλήματα ψυχικής υγείας κατά την περίοδο της ψυχοκοινωνικής αποκατάστασης.

 

Η σχιζοφρένεια αποτελεί μια από τις σοβαρότερες ψυχικές διαταραχές όχι μόνο εξαιτίας της βαρύτητας των ψυχιατρικών συμπτωμάτων αλλά και λόγω της σημαντικής μεταβολής που προκαλεί  στη λειτουργικότητα του ατόμου. Η κλινική εικόνα της σχιζοφρένειας χαρακτηρίζεται τόσο από διαταραχές στην ψυχική σφαίρα όσο κι από ελλείμματα σε ανώτερες νοητικές λειτουργίες όπως η μνήμη, η συγκέντρωση και η προσοχή. Η ψυχοφαρμακολογία έχει συμβάλλει στον έλεγχο της παραγωγικής συμπτωματολογίας της νόσου, ωστόσο έχει βοηθήσει ελάχιστα στην αντιμετώπιση των  ελλειμμάτων σε γνωστικές λειτουργίες και κοινωνικές δεξιότητες ή των αρνητικών συμπτωμάτων. Ολοένα αυξανόμενες μελέτες καταδεικνύουν τη σχέση νευρογνωστικών λειτουργιών και λειτουργικού αποτελέσματος στην κοινότητα. Κατά συνέπεια, και σε συνδυασμό με την έμφαση στην κοινοτική φροντίδα, οι θεραπευτικές προσεγγίσεις που στοχεύουν στη γνωστική ενδυνάμωση και στην αποκατάσταση της λειτουργικότητας των ασθενών με σχιζοφρένεια, αποτελούν πλέον αναγκαιότητα στη θεραπευτική αντιμετώπιση των ατόμων με σχιζοφρένεια. Ως επακόλουθο των ολοένα αυξανόμενων ενδείξεων της αποτελεσματικότητας των προγραμμάτων γνωσιακής αναδόμησης στη βελτίωση των γνωστικών ελλειμμάτων και του λειτουργικού αποτελέσματος στα άτομα με σχιζοφρένεια, παρατηρείται έντονο ερευνητικό ενδιαφέρον για τους νευρωνικούς μηχανισμούς με τους οποίους οι παρεμβάσεις αυτές επιφέρουν βελτίωση. Μελέτες δείχνουν ότι οι ψυχοθεραπευτικές παρεμβάσεις επιφέρουν αλλαγές στη μεταβολική δραστηριότητα και τη δομή του εγκεφάλου. (Brenner και συν, 2006; Kumari και συν, 2011). Το «Απαρτιωτικό Ψυχολογικό Θεραπευτικό Πρόγραμμα (ΙntegratedPsychologicalTherapy -IPT)» των Brenner και Roder αποτελεί μία  δομημένη, ομαδική παρέμβαση βασισμένη στο γνωσιακό-συμπεριφοριστικό μοντέλο. ToIPT στοχεύει, μέσα από ειδικά διαμορφωμένες ασκήσεις, στη γνωστική αποκατάσταση, την εκπαίδευση στις κοινωνικές δεξιότητες και τη διαπροσωπική επίλυση  προβλημάτων. Το IPT αποτελεί και ένα από τα πιο επιστημονικά και κλινικά εμπεριστατωμένα  προγράμματα  Γνωσιακής – Συμπεριφορικής κατεύθυνσης με σκοπό τη γνωσιακή αποκατάσταση και τη βελτίωση της λειτουργικότητας κύριως των ατόμων με ψύχωση.

Σκοπός της μελέτης είναι η διερεύνηση και ανάδειξη μεταβολών  σε ότι αφορά την  ευημερία, την  αυτοεκτίμηση και την αποτύπωση της αυτοεσωτερίκευσης του αυτοστιγματισμού στους oφελούμενους πού έλαβαν τη θεραπευτική παρέμβαση με το απαρτιωτικό ψυχοθεραπευτικό πρόγραμμα  ΙPT, σε σχέση με τους   οφελούμενους που έλαβαν μη ειδικού τύπου ή καθόλου παρεμβάσεις.  

Λέξεις κλειδιά:Γνωσιακή αναδόμηση, Ψυχική υγεία, Ψυχοκοινωνική αποκατάσταση

 

Μαρτινάκη Σοφία

 

14/07.11.2023