Χαροκοπάκη Αργυρώ

qode interactive strata
Εργαστηριακό Διδακτικό Προσωπικό (ΕΔΙΠ)

ΕΔΙΠ

Ηλεκτρονική Αλληλογραφία

acharokopaki@uniwa.gr

Διεύθυνση Γραφείου

Πανεπιστημιούπολη 2, κτίριο E΄, γραφείο 324 (3όροφος)

Ώρες Γραφείου

Τρίτη 12.00 – 15.00 & Τετάρτη 10.00– 12.00 (με ραντεβού)

Γνωστικό αντικείμενο

Ψυχοκοινωνικές προσεγγίσεις στον Επαγγελματικό Προσανατολισμό

 

Μαθήματα 

Κοινωνιολογία της Εκπαίδευσης

Κοινωνικός Αποκλεισμός στην ελληνική κοινωνία

Επαγγελματικός Προσανατολισμός και Επαγγελματική Συμβουλευτική (σεμινάριο)

 

Σύντομο Βιογραφικό Σημείωμα

Η Αργυρώ Κ. Χαροκοπάκη είναι Κοινωνιολόγος και Δρ Συμβουλευτικής και Επαγγελματικού Προσανατολισμού. Έχει πολυετή εμπειρία στην εφαρμογή της Συμβουλευτικής και του Επαγγελματικού Προσανατολισμού σε εφήβους, νέους και ενήλικες ως στέλεχος και Σύμβουλος Ε.Π. σε δομές της Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης (ατομική και ομαδική συμβουλευτική εφήβων και γονεών, εφαρμογή καινοτόμων προγραμμάτων και δράσεων). Τη διετία 2021-2023 διετέλεσε  Σύμβουλος του Ινστιτούτου Εκπαιδευτικής Πολιτικής (Ι.Ε.Π.) του Υ.ΠΑΙ.Θ με αντικείμενο την εφαρμογή του Σχολικού Επαγγελματικού Προσανατολισμού στη Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση στα Εργαστήρια Δεξιοτήτων και των προγραμμάτων σχολικών δραστηριοτήτων που αφορούν στο ίδιο αντικείμενο.

Το ερευνητικό της έργο αφορά στο γνωστικό αντικείμενο ΣυΕΠ (άρθρα σε διεθνή και ελληνικά επιστημονικά περιοδικά, κεφάλαια σε συλλογικούς τόμους, παραγωγή επιστημονικού υλικού για τον Ε.Ο.Π.Π.ΕΠ., τη Γ.Γ.Λ.Ε. κ.ά. επστημονικούς φορείς). Έχει διδάξει επί σειρά ετών σε μεταπτυχιακά προγράμματα Συμβουλευτικής και Επαγγελματικού Προσανατολισμού στο Εθνικό και Καποδιστριακό Πανεπιστήμιο Αθηνών (Ε.Κ.Π.Α.), στην Ανώτατη Σχολή Τεχνολογικής και Παιδαγωγικής Εκπαίδευσης (Α.Σ.ΠΑΙ.Τ.Ε.) και στο Ευρωπαϊκό Πανεπιστήμιο Κύπρου (Ε.Π.Κ.). Τα ερευνητικά της ενδιαφέροντα επικεντρώνονται στον επαγγελματικό προσανατολισμό και την επαγγελματική συμβουλευτική, τη μεθοδολογία και τα μοντέλα ένταξης στην αγορά εργασίας και την απασχόληση μαθητών/-τριών, νέων, ενηλίκων, ειδικών και κοινωνικά ευάλωτων κοινωνικών ομάδων.

(ΦΕΚ διορισμού: Γ’ 694/13.03.2023)

 

2012: Διδακτορικό δίπλωμα από το Πανεπιστήμιο Θεσσαλίας με θέμα: «Αυτοαποτελεσματικότητα στη διαδικασία λήψης εκπαιδευτικών και επαγγελματικών αποφάσεων μαθητών-μαθητριών δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης: Ο ρόλος ατομικών παραγόντων και υποστηρικτικών μηχανισμών» και βαθμό: «Άριστα».

2000: Δίπλωμα Μεταπτυχιακών Σπουδών με ειδίκευση: «Συμβουλευτική και Επαγγελματικός Προσανατολισμός» Εθνικό και Καποδιστριακό Πανεπιστήμιο Αθηνών (βαθμός: 8,95 – άριστα)

1995: Πτυχίο Κοινωνιολογίας. Τμήμα Κοινωνιολογίας. Πάντειο Πανεπιστήμιο Κοινωνικών και Πολιτικών Επιστημών. (βαθμός: 8,25 – λίαν καλώς) 

  • Ψυχοκοινωνικές προσεγγίσεις στον Επαγγελματικό Προσανατολισμό και την Επαγγελματική Συμβουλευτική
  • Προγράμματα παρέμβασης για την επαγγελματική ανάπτυξη εφήβων, νέων και ενηλίκων
  • Δια βίου Συμβουλευτική Σταδιοδρομίας, αυτοαποτελεσματικότητα σταδιοδρομίας, επαγγελματική προσαρμοστικότητα, επαγγελματική ανθεκτικότητα
  • Επαγγελματικός Προσανατολισμός και Επαγγελματική Ένταξη Ειδικών και Ευάλωτων Κοινωνικών Ομάδων

 

Επιστημονικά άρθρα και κεφάλαια σε συλλογικούς τόμους (τελευταία 5ετία) 

Αντιπροσωπευτική παρουσίαση του ερευνητικού έργου: https://www.researchgate.net/profile/Argyro-Charokopaki

 

Ξενόγλωσσα περιοδικά

Charokopaki A., Drosos, N. & Katsioula P. Copying with Career Indecision: The Role of Resilience and Career Decision Self-Efficacy among Greek adolescents. In press

2021: Argyropoulou, K., Kaliris An., Charokopaki A., Katsioula, P., Coping with career indecision: the role of courage and future orientation in secondary education students from Greek provincial cities. International Journal for Educational and Vocational Guidance, Advance Online Publication.  http://link.springer.com/article/10.1007/s10775-021-09465-4

2020: Charokopaki, A.,& Kaliris, A., & Argyropoulou, K. (2019). “Resilience and Career Decision Making Self-Efficacy among Greek Neets. Implications for career counseling”. Πρακτικά Διεθνούς Συνεδρίου  της International Association for Educational and Vocational Guidance, με θέμα “Career Guidance for Inclusive Society”. 10-13/9/2019. https://iaevgconference2019.sk/wp-content/uploads/2020/03/IAEVG-Conference-Proceedings-2019_FINAL.pdf

2020: Argyropoulou, K., Antoniou, A.S., Mouratoglou, N., Charokopaki, A. & Mikedaki, K. Psychometric Properties of the Life Project Reflexivity Scale in Greek University Students. Counseling. Giornale Italiano di Ricerca e Applicazioni, 13(1). https://rivistedigitali.erickson.it/counseling/

2019: Charokopaki A., Career Decision-Making Self-Efficacy on Mathematics and Science: A Literature Review. Psychology and Psychotherapy: Research Study, 3(2), 1-7. https://doi.org/10.31031/pprs  https://crimsonpublishers.com/pprs/article-in-press.php 

2019: Charokopaki, A., Working on Stories to Enhance Career Decision-Making Self-Efficacy. International Journal of Psychological Studies, 11 (3), 63-82. DOI: 10.5539/ijps.v11n3p63

2019: Charokopaki, A., &  Argyropoulou Aik., Optimism, Career Decision Self-Efficacy and Career Indecision among Greek adolescents. Education Quarterly Reviews, 2 (1), 185-197. Doi: 10.31014/aior.1993.02.01.52. http://www.asianinstituteofresearch.org/

 

Ελληνόγλωσσα περιοδικά

2024: Χαροκοπάκη, Α., Κάμτσιος Σπ., & Ρούβαλη Β., Οι ψυχοκοινωνικές δυνάμεις του θάρρους και της αισιοδοξίας: η συμβολή τους στην ενίσχυση της αυτό-αποτελεσματικότητας και στη διαμόρφωση της διαδικασίας λήψης επαγγελματικών αποφάσεων σε εφήβους. Έρευνα στην Εκπαίδευση, 13 (1), 1-28. eISBN 2241-7303. https://doi.org/10.12681/hjre.35445

2023: Κουτρούμπα, Β., Χαροκοπάκη, Α., Καλίρης Ανδρ., Διαστάσεις της Αυτοαποτελεσματικότητας Εκπαιδευτικών που εφαρμόζουν τον Σχολικό Επαγγελματικό Προσανατολισμό (ΣΕΠ): Διαφοροποιήσεις και Καταγράφουσες ανάγκες. ΕΡΚΥΝΑ, Επιθεώρηση Εκπαιδευτικών / Επιστημονικών Θεμάτων, 25, ISBN 2241-8393, σ. 89-109. https://erkyna.gr/e_docs/periodiko/teyxos/teyxos_25-02-23.pdf

2023: Αγγελιδάκη, Μ., Χαροκοπάκη, Α., Σταμούλης Ευθ., «Τα Εργαστήρια Δεξιοτήτων ως πεδίο καινοτομίας στην εκπαίδευση». Πρακτικά 8ου Πανελλήνιου Συνεδρίου: Αξιοποίηση των Τεχνολογιών Πληροφορίας και Επικοινωνίας στα Συνεργατικά Προγράμματα στην Π/θμια και Δ/θμια Εκπ/ση. Εθνικός Οργανισμός Υποστήριξης της Δράσης e-twinning. (σελ. 530-536). ISBN: 978-618-85919-3-9 http://www.etwinning.gr/conf2022praktika

2023: Σταμούλης, Ευθ., Αστέρη, Θ., Αγγελιδάκη, Μ., Χαροκοπάκη Α. «Εργαστήρια Δεξιοτήτων: ένα καινοτόμο, δυναμικό εκπαιδευτικό πλαίσιο στην υποχρεωτική εκπαίδευση». Πρακτικά 8ου Πανελλήνιου Συνεδρίου: Αξιοποίηση των Τεχνολογιών Πληροφορίας και Επικοινωνίας στα Συνεργατικά Προγράμματα στην Π/θμια και Δ/θμια Εκπ/ση. Εθνικός Οργανισμός Υποστήριξης της Δράσης e-twinning. ISMBN: 978-618-85919-3-9 (σελ. 537-549)   http://www.etwinning.gr/conf2022praktika

2022: Χαροκοπάκη, Α. Ο ρόλος της Οικογενειακής Ανθεκτικότητας στην Ανθεκτικότητα των μελών της και τον Οραματισμό του μέλλοντος των εφήβων. Πρακτικά 34ου Διεθνούς Συνεδρίου για την Αγωγή Υγείας, Ειδική Αγωγή, Συμβουλευτική, Παιδαγωγική θεραπεία, Κοινωνική Παιδαγωγική, Σεξουαλική αγωγή.  Πάτρα 3-4 Δεκεμβρίου 2021, σ.σ. 421-435. ISSN: 2732-7094.

2022: Πάντου, Χρ, & Χαροκοπάκη, Α. Προδραστική προσωπικότητα και επαγγελματική προσαρμοστικότητα φοιτητών/-τριών Τριτοβάθμιας Εκπαίδευσης. Επιθεώρηση Συμβουλευτικής και Προσανατολισμού, 130-131, 40-54. https://www.elesyp.gr/index.php/component/jdownloads/send/2-ilektronika-teyxi/72-130-131

2022: Μουράτογλου, Ν., Αργυροπούλου, Κ., Χαροκοπάκη, Α. Κλίμακα βιώσιμης επαγγελματικής ανάπτυξης: Διερευνητική παραγοντική ανάλυση και εφαρμογές στη συμβουλευτική και τον επαγγελματικό προσανατολισμό. Επιθεώρηση Συμβουλευτικής και Προσανατολισμού, 128-129, 57-68.

2022: Αργυροπούλου κ. Χαροκοπάκη, Α., Τερζάκη Μ., Νανόπουλος Π., Θετικές ψυχοκοινωνικές δυνάμεις: ένα δυνητικό πλαίσιο παρέμβασης για την επαγγελματική ανάπτυξη εφήβων. Επιστήμες της Αγωγής, τ.2. Παν. Κρήτης. http://ediamme.edc.uoc.gr/download.php?id=17790347,897,4

2021: Αργυροπούλου Κ., Τερζάκη Α., & Χαροκοπάκη Α.. Μεταδεξιότητες σταδιοδρομίας και λήψη επαγγελματικών αποφάσεων στην εφηβική ηλικία: Αίσθηση Χρονικής Προοπτικής, Σχεδιασμός μέλλοντος και Ανθεκτικότητα. Επιθεώρηση Συμβουλευτικής και Προσανατολισμού, 126-127, 22-39.

2021: Χαροκοπάκη, Α,  Επαγγελματική Τηλε-Συμβουλευτική: Εφαρμογές και Προκλήσεις. Επιθεώρηση Συμβουλευτικής και Προσανατολισμού, 124-125, 108-118.

2021: Χαροκοπάκη, Α., Μονοχάρη, Α., Ρήτα Αγ. Ψυχική Ανθεκτικότητα Ελλήνων Εκπαιδευτικών στην Εποχή της Ρευστότητας και της Εξάπλωσης της Επιδημίας COVID-19. Θεωρία και Έρευνα στις Επιστήμες της Αγωγής, (71 ), 7-26. http://periodiko.inpatra.gr

2020: Χαροκοπάκη, Α., «Ψυχική Ανθεκτικότητα: Η ικανότητα επιβίωσης στις δυσκολίες και την αλλαγή». Πρακτικά του 28ου Διεθνούς Συνεδρίου Κοινωνικών και Ανθρωπιστικών Επιστημών με θέμα: Ινστιτούτο Δημοκρατίας, Πολιτισμού & Εκπαίδευσης (ΙΠΟΔΕ). Πάτρα, 2019. http://ipode.gr/wp-content/uploads/2020/05/praktika28final.pdf  ISBN: 978-618-84238-4-8

2020: Αργυροπούλου K., Τερζάκη, M., Χαροκοπάκη, A., & Μουράτογλου N.,. Το νόημα της εργασίας υπό το πρίσμα της εργασιακής δυσχέρειας: Μια νέα πρόκληση στη συμβουλευτική για τη σταδιοδρομία στη σύγχρονη εποχή. ΝΕΑ ΠΑΙΔΕΙΑ, τευχ. 175, 09-2020.

2019: Χαροκοπάκη Α., «Ψυχική ανθεκτικότητα: η δυνατότητα ανασυγκρότησης δυσκολιών και αλλαγώνστη διερεύνηση της επαγγελματικής πορείας»  και  «Το επιχειρείν ως δεξιότητα στη διερεύνηση της σταδιοδρομίας». Κεφάλαια στο: Αργυροπούλου Κ., (Ε. Επιμ): «Διαχείριση σταδιοδρομίας και ανάπτυξη δεξιοτήτων στο σύγχρονο εκπαιδευτικό και εργασιακό περιβάλλον. Προ(σ)κλήσεις στον 21ο αιω».  Αθήνα: Γρηγόρης. ISBN 978-960-612-295-8

2019: Χαροκοπάκη, Α.: «Θεωρητικές και Μεθοδολογικές Τάσεις και Ομάδες-Στόχοι με Ιδιαίτερες Ανάγκες Επαγγελματικής Συμβουλευτικής». Πρακτικά  Επιστημονικής Διημερίδας  Ανώτατης Σχολής Παιδαγωγικής και Τεχνολογικής Εκπαίδευσης (ΑΣΠΑΙΤΕ) με θέμα: Συμβουλευτική και Επαγγελματικός Προσανατολισμός στην αυγή του 21ου αιω. ISBN 978- 960-6749-51-3.

2019: Χαροκοπάκη, Α.  «Η προαγωγή της ψυχικής και επαγγελματικής ανθεκτικότητας στη Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης: Προτάσεις εφαρμογής της Συμβουλευτικής στο σχολικό περιβάλλον». Πρακτικά 26ου Διεθνούς Συνεδρίου  με θέμα την Αγωγή Υγείας, Παιδαγωγική Ιατρική, Συμβουλευτική, Διαπολιτισμικότητα, Και Ειδική Αγωγή. Ινστιτούτο Πολιτισμού, Δημοκρατίας και Εκπαίδευσης, Πάτρα. ISBN: 978-618-84238-2-4 http://ipode.gr/conference/26conference/praktika/ 

2019: Χαροκοπάκη Α., «Μαθαίνω να αναζητώ πληροφορίες για τα επαγγέλματα. Διδακτικό σενάριο με τη χρήση Τ.Π.Ε. στο πλαίσιο της Ερευνητικής Εργασίας (Project) για την Α΄τάξη ΕΠΑ.Λ. και ΓΕ.Λ.». Πρακτικά 6ου Συνεδρίου Νέος Παιδαγωγός με θέμαISBN:N 978-618-82301-5-6. Αριθμός ISSN δικτυακού τόπου ανάρτησης: 2654 http://users.sch.gr/synedrio/praktika.html

2018: Χαροκοπάκη Κ. Α., «Η χρήση οπτικών σχημάτων, οπτικών σχημάτων λόγου και μεταφορών και η εφαρμογή τους στη θεωρία και την πράξη της Επαγγελματικής Συμβουλευτικής». Επιθεώρηση Συμβουλευτικής και Προσανατολισμού, 113-114, σελ. 167-183.

 

Επιστημονικό υλικό

Χαροκοπάκη, Α.,& Μαυρικάκης, Οδηγίες Εφαρμογής Σχολικού Επαγγελματικού Προσανατολισμού στα Εργαστήρια Δεξιοτήτων για τη Γ Γυμνασίου. Ενδεικτικές μέθοδοι, στρατηγικές, δραστηριότητες και υποστηρικτικό υλικό. Αναθεωρημένη έκδοση, Αθήνα: Ινστιτούτο Εκπαιδευτικής Πολιτικής (Ι.Ε.Π.)

2024: Παραγωγή εκπαιδευτικού υλικού (οδηγίες εφαρμογής για τον/την εκπαιδευτικό και φύλλα εργασίας μαθητών/-τριών) για το πρόγραμμα με θέμα «Επαγγελματικός Προσανατολισμός στα επαγγέλματα της φιλοξενίας» στο πλαίσιο επιστημονικής μελέτης του Ε.Κ.Π.Α. για λογαριασμό του Ξενοδοχειακού Επιμελητηρίου Ελλάδος.

2016: Παπαδάκης, Ν., Κυρίδης, Αργ., Δρακάκη Μ., Φωτόπουλος, Ν., Πανδής, Πρ., Ζάγκος Χρ., Ασβεστάς Αν., Χαροκοπάκη Α.  Συμβουλευτική Σταδιοδρομίας για την υποστήριξη των NEETs (Νέοι 15-29 ετών οι οποίοι βρίσκονται εκτός δομών απασχόλησης, εκπαίδευσης ή κατάρτισης)». Επιστημονικό Υλικό για Συμβούλους Σταδιοδρομίας.  Αθήνα: Ε.Ο.Π.Π.ΕΠ. https://www.eoppep.gr/images/SYEP/1_NEETs_theory.pdf  

Χαροκοπάκη Α. «Συμβουλευτική Σταδιοδρομίας». Κεφάλαιο στο Επιστημονικό Υλικό: Κόκκος Αλ., (Ε. Επιμ.). Ανάπτυξη Κοινωνικών Δεξιοτήτων στο χώρο εργασίας. Υπουργείο Παιδείας και Θρησκευμάτων, Γενική Γραμματεία Εκπαίδευσης Ενηλίκων, Ινστιτούτο Διαρκούς Εκπαίδευσης Ενηλίκων.

 

Κεφάλαια σε συλλογικούς τόμους

2024: Χαροκοπάκη, Α., & Κωστέρη Μ., «Βούληση για εργασία – Ροή στην εργασία: Δυνατότητες του υποκειμένου έναντι των κοινωνικών περιορισμών». Σε  συλλογικό τόμο υπό δημοσίευση στο γνωστικό αντικείμενο Οργανωτική Ψυχολογία και τον Επαγγελματικό Προσανατολισμό. Αντωνίου Α.-Σ., Αργυροπούλου Κ. Δρόσος Ν. (Ε.Επιμ).

2024: Αργυροπούλου Κ., Μουράτογλου, Ν., & Χαροκοπάκη, Α. «Οριοθετώντας τις εκπαιδευτικές και συμβουλευτικές παρεμβάσεις βιώσιμης επαγγελματικής ανάπτυξης: εννοιολογικό υπόβαθρο, τεχνικές ανάπτυξης και εργαλεία αξιολόγησης». Στο: Προβληματισμοί και Προτάσεις στον Χώρο της Ψυχοπαιδαγωγικής Επιστήμης (Συλλογικός Τόμος). Αθήνα: Διάδραση. ISBN 978-960-9539-01-2

2019: Χαροκοπάκη Α., «Ψυχική ανθεκτικότητα: η δυνατότητα ανασυγκρότησης δυσκολιών και αλλαγώνστη διερεύνηση της επαγγελματικής πορείας»  και  «Το επιχειρείν ως δεξιότητα στη διερεύνηση της σταδιοδρομίας». Κεφάλαια στο: Αργυροπούλου Κ., (Ε. Επιμ): «Διαχείριση σταδιοδρομίας και ανάπτυξη δεξιοτήτων στο σύγχρονο εκπαιδευτικό και εργασιακό περιβάλλον. Προ(σ)κλήσεις στον 21ο αιω».  Αθήνα: Γρηγόρης. ISBN 978-960-612-295-8

2019: Χαροκοπάκη Α., «Πιστεύω ότι μπορώ να διαχειριστώ τις επαγγελματικές επιλογές: Η αυτοαποτελεσματικότητα στη διαδικασία λήψης αποφάσεων σταδιοδρομίας». Κεφάλαιο στο: Αργυροπούλου Κ., (Ε. Επιμ): Επαγγελματικός Προσανατολισμός και Λήψη Επαγγελματικών Αποφάσεων. Αθήνα: Γρηγόρης. ISBN 978-960-612-238-5

2016: Χαροκοπάκη Α., «Βιωματικές δράσεις  για τη διευκόλυνση των διαδικασιών λήψης αποφάσεων μαθητών-τριών δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης και των σχετικών με αυτές αντιλήψεων αυτοαποτελεσματικότητας: Ένα πολυμεταβλητό πλαίσιο αναπτυξιακής-προληπτικής και θεραπευτικής συμβουλευτικής παρέμβασης». Κεφάλαιο στο: Ασβεστάς Τ., Σιδηροπούλου-Δημακάκου Δ., Μυλωνά, Α., Κουμουνδούρου Γ. (Ε.Επιμ.), Σύγχρονα Θέματα Επαγγελματικής Συμβουλευτικής. Αθήνα: Γρηγόρης. ISBN: 978-960-333-947-2