ΜΑΘΗΣΙΑΚΑ ΑΠΟΤΕΛΕΣΜΑΤΑ
Το μάθημα παρέχει τις βασικές γνώσεις στην ψυχιατρική θεωρία και στοχεύει στην εισαγωγή των φοιτητών στις βασικές αρχές και έννοιες της ψυχιατρικής και στη σύνδεσή της με τις ψυχολογικές και κοινωνιολογικές θεωρίες, καθώς και με την επιστήμη της κοινωνικής εργασίας.Το μάθημα επικεντρώνεται γύρω από τις βασικές κλινικές-νοσολογικές οντότητες σύμφωνα με την σύγχρονη ταξινόμηση των ψυχιατρικών διαταραχών (DSM-5 και ICD-10). Επίσης αναφέρεται σε εισαγωγικές έννοιες των διαγνωστικών και θεραπευτικών εργαλείων, έτσι ώστεο φοιτητής να έχει μία συνολική αντίληψη, και οδηγεί στην εξοικείωση των φοιτητών με τη μεθοδολογία ανίχνευσης και διαφορικής διάγνωσης των ψυχικών διαταραχών του ενήλικα (μείζονες ψυχώσεις, αγχώδεις διαταραχές, καταθλιπτικές διαταραχές, ουσιοεξαρτήσεις, διαταραχές προσωπικότητας, κ.λπ). Η ψυχική νόσος και η διαχείρισή της γίνονται κατανοητές μέσα από το σύγχρονο βιοψυχοκοινωνικό μοντέλο. Μέσα από το μάθημα αυτό, οι φοιτητές θα γνωρίσουν την κλινική εικόνα και τα βασικά χαρακτηριστικά των σοβαρότερων ψυχικών διαταραχών του ενήλικα και θα κατανοήσουν τον ρόλο του κοινωνικού λειτουργού στη διεπιστημονική ομάδα ψυχιατρικού πλαισίου. Επίσης, θα μελετήσουν τις βασικές αρχές της πρόληψης των ψυχικών διαταραχών.
Με την επιτυχή ολοκλήρωση του μαθήματος, οι φοιτητές θα είναι σε θέση να:
- Έχουν μια σφαιρική γνώση της Ψυχιατρικής Νοσολογίας ενηλίκων με έμφαση στις σοβαρές ψυχικές παθήσεις, όπως σχιζοφρένεια και συναφείς διαταραχές, διπολική διαταραχή και συναφείς διαταραχές, αγχώδεις και καταθλιπτικές διαταραχές, ουσιοεξαρτήσεις, διαταραχές προσωπικότητας και στη συννοσηρότητα όλων των παραπάνω
- Έχουν επίγνωση των ψυχιατρικών καταστάσεων που εμφανίζονται με εικόνα σωματικής νόσου και το αντίστροφο
- Γνωρίζουν τη διασύνδεση και τον ρόλο της ψυχιατρικής στη διαφορική διάγνωση και θεραπεία σε συνεργασία με άλλες επιστημονικές ειδικότητες στα πλαίσια διεπιστημονικής ομάδας
- Έχουν μια σφαιρική επίγνωση των θεραπευτικών εργαλείων όπως πηγάζουν από το βιοψυχοκοινωνικό μοντέλο της ψυχιατρικής και εφαρμόζονται στις σύγχρονες μορφές παροχής ψυχιατρικής περίθαλψης εντός νοσοκομείου και στην κοινότητα με έμφαση: α) στην βιολογική και ψυχοφαρμακολογική αντιμετώπιση των ψυχιατρικών παθήσεων, β) στις βασικές αρχές και πρακτικές των τριών μειζόνων ψυχοθεραπευτικών τάσεων (ψυχοδυναμική, γνωστική/συμπεριφορική, οικογενειακή), και γ) στις ψυχοκοινωνικές παρεμβάσεις στην ψυχική νόσο για υποστήριξη της λειτουργικότητας του αποστιγματισμού και της αποκατάστασης στην κοινότητα
- Αντιλαμβάνονται την πολυπλοκότητα των ψυχιατρικών παθήσεων και την συμβατικότητα της ψυχιατρικής διάγνωσης, που αντανακλούν την πολυπλοκότητα και πλαστικότητα του εγκεφάλου και την διττή παθοφυσιολογική προέλευσή τους (γενετική/νευροανάπτυξη σε αλληλεπίδραση με το περιβάλλον) σύμφωνα με πρόσφατες γνώσεις από τις βασικές νευροεπιστήμες.
Γενικές Ικανότητες
- Αναζήτηση, ανάλυση και σύνθεση δεδομένων και πληροφοριών, με τη χρήση και των απαραίτητων τεχνολογιών
- Εργασία σε διεπιστημονικό περιβάλλον
- Προαγωγή της ελεύθερης, δημιουργικής και επαγωγικής σκέψης
- Επίδειξη κοινωνικής, επαγγελματικής και ηθικής υπευθυνότητας και ευαισθησίας
- Διεύρυνση της ερμηνευτικής ικανότητας της ανθρώπινης συμπεριφορά
ΠΕΡΙΕΧΟΜΕΝΟ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ
- Εισαγωγή στην ψυχιατρική
- Ιστορική ανασκόπησητης ψυχιατρικής
- Ψυχιατρική εξέταση και σημειολογία
- Σχιζοφρένεια και φάσμα ψυχωσικών διαταραχών
- Διπολική διαταραχή και φάσμα των συναισθηματικών ψυχώσεων
- Αγχώδεις διαταραχές
- Σωματόμορφες Διαταραχές
- Διαταραχές Προσωπικότητας
- Κατάθλιψη
- Χρήση Αλκοόλ και Ουσιών
- Η συμβολή της νευροψυχολογικής αξιολόγησης στην διάγνωση και θεραπεία των ψυχιατρικών διαταραχών
- Ο ρόλος του κοινωνικού λειτουργού στα ψυχιατρικά πλαίσια, στην αποκατάσταση και στην επανένταξη των ψυχικά πασχόντων.
ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ ΦΟΙΤΗΤΩΝ
Γραπτή τελική εξέταση που περιλαμβάνει:
- Ερωτήσεις πολλαπλής επιλογής
- Ερωτήσεις σύντομης απάντησης
- Συγκριτική αξιολόγηση στοιχείων θεωρίας
ΣΥΝΙΣΤΩΜΕΝΗ ΒΙΒΛΙΟΓΡΑΦΙΑ
- Αγγελόπουλος, Ν. (2012). Μεγάλη ψυχιατρική εγκυκλοπαίδεια. Αθήνα: Βήτα Ιατρικές Εκδόσεις.
- Andreasen, N.C., & Blac, D.W. (2015). Εισαγωγή στην ψυχιατρική(Επιμ. Ι. Νηματούδης & Α. Ιακωβίδης). Αθήνα: Παρισιάνου.
- Carlat, D.J. (2011). Ψυχιατρική συνέντευξη(Επιμ. Δ.Γ. Κανδύλης). Αθήνα: Παρισιάνου.
- Καπρίνης, Γ.Σ. (2009). Κλινική ψυχιατρική. Αθήνα: Παρισιάνου.
- Katona, C.& & Robertson, M. (2015). Ψυχιατρική μεμια ματιά. Αθήνα: Παρισιάνου.Κουντή, Κ.Λ., Τζεδάκη, Μ., Πάσσα, Μ., & Παπαδημητρίου, Γ.Ν. (2015). Η συμβολή της κοινωνικής εργασίας στην ψυχιατρική θεραπευτική. Αθήνα: Παρισιάνου.
- Λέκκα, Β. (2012). Ιστορία και θεωρία της ψυχιατρικής. Αθήνα: Futura.
- Παπαδημητρίου, Γ., Λιάππας, Ι., & Λύκουρας, Λ. (2012). Σύγχρονη ψυχιατρική. Αθήνα: Βήτα Ιατρικές Εκδόσεις.
- Σακκάς, Π. (2016). Η ψυχιατρική αλλιώς. Αθήνα: Βήτα Ιατρικές Εκδόσεις
- Stevens, L. & Rodin, I. (2016). Ψυχιατρική. Αθήνα: Παρισιάνου.
- Στυλιανίδης, Σ. (2014). Σύγχρονα θέματα κοινωνικής και κοινοτικής ψυχιατρικής. Αθήνα: Μοτίβο.
Συναφή επιστημονικά περιοδικά
- Ψυχιατρική
- Εγκέφαλος
- Αρχεία Νευρολογίας και Ψυχιατρικής
- Αρχεία Ε.Ψ.Ψ.Ε.Π.
- Τετράδια Ψυχιατρικής
- The American Journal of Psychiatry
- Journal of Psychiatry
- Comprehensive Psychiatry: The Journal of Psychopatholog