Ποσοτικές Μέθοδοι στην Κοινωνική Έρευνα

Κωδικός Μαθήματος:

701

Εξάμηνο:

Ζ΄ Εξάμηνο

Κατηγορία:

ΜΕΥ

Ώρες:

4

Μονάδες ECTS:

8


 

ΜΑΘΗΣΙΑΚΑ ΑΠΟΤΕΛΕΣΜΑΤΑ

Ο βασικός σκοπός του μαθήματος είναι η απόκτηση γνώσεων σχετικά με τις προσεγγίσεις, τις στρατηγικές και τις ποσοτικές μεθόδους που χρησιμοποιούνται στην κοινωνική έρευνα, καθώς και η απόκτηση δεξιοτήτων και τεχνικών στον μεθοδολογικό σχεδιασμό της ποσοτικής μεθόδου έρευνας σε σχέση με τον ορισμό του ερευνητικού προβλήματος, την επιλογή δείγματος, τις μεθόδους συλλογής και ανάλυσης δεδομένων και την ολοκλήρωση με επιτυχία μιας ερευνητικής πρότασης.

Με την επιτυχή ολοκλήρωση του μαθήματος, οι φοιτητές θα είναι σε θέση να:

  • Κατανοούν την έννοια της ποσοτικής έρευνας στην Κοινωνική Εργασία
  • Γνωρίζουν τις οντολογικές και επιστημολογικές αρχές των ποσοτικών μεθόδων έρευνας
  • Κατανοούν και να γνωρίζουν αρχές και τεχνικές σχεδιασμού ποσοτικής έρευνας
  • Γνωρίζουν τις μεθόδους δειγματοληψίας
  • Γνωρίζουν τις μεθόδους και τα εργαλεία συλλογής ποσοτικών δεδομένων
  • Γνωρίζουν τις μεθόδους στατιστικής ανάλυσης ποσοτικών δεδομένων έρευνας
  • Ευαισθητοποιούνται στα δεοντολογικά ζητήματα της ποσοτικής έρευνας

 

Γενικές Ικανότητες

  • Αναζήτηση, ανάλυση και σύνθεση δεδομένων και πληροφοριών, με τη χρήση και των απαραίτητων τεχνολογιών Λήψη αποφάσεων
  • Αυτόνομη εργασία
  • Ομαδική εργασία
  • Σχεδιασμό ερευνητικών έργων
  • Εργασία σε διεπιστημονικό περιβάλλον
  • Προσαρμογή σε νέες καταστάσεις
  • Προαγωγή της ελεύθερης, δημιουργικής και επαγωγικής σκέψης
  • Διεύρυνση της ερμηνευτικής ικανότητας της ανθρώπινης συμπεριφοράς
  • Σεβασμός στη διαφορετικότητα και στην πολυπολιτισμικότητα

 

ΠΕΡΙΕΧΟΜΕΝΟ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ

  • Βασικές έννοιες έρευνας και στατιστικής
  • Μεθοδολογικός προβληματισμός και ερευνητικό σχέδιο ποσοτικής μεθόδου έρευνας
  • Δεοντολογία και πολιτική στην ποσοτική κοινωνική έρευνα
  • Η δειγματοληψία στην ποσοτική έρευνα
  • Ερωτηματολόγια –Κλίμακες -Δομημένη συνέντευξη
  • Η διατύπωση ερωτήσεων
  • Δομημένη παρατήρηση
  • Ανάλυση ποσοτικών δεδομένων
  • Η χρήση του στατιστικού προγράμματος SPSS 1
  • Η χρήση του στατιστικού προγράμματος SPSS 2
  • Η χρήση του στατιστικού προγράμματος SPSS
  • Η παρουσίαστη των αποτελεσμάτωντης ποσοτικής έρευνας

 

ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ ΦΟΙΤΗΤΩΝ

Θεωρητικό μέρος (60% τελικής βαθμολογίας)
Γραπτή τελική εξέταση που περιλαμβάνει:

  • Σύντομη μελέτη περίπτωσης
  • Ερωτήσεις πολλαπλής επιλογής
  • Ερωτήσεις σύντομης απάντησης
  • Συγκριτική αξιολόγηση στοιχείων θεωρίας

 

Εργαστηριακό μέρος (40% τελικής βαθμολογίας)

  • Το εργαστηριακό μέρος του μαθήματος αξιολογείται καθ’ όλη τη διάρκεια του εξαμήνου με εργαστηριακές ασκήσεις υποχρεωτικού χαρακτήρα σε καθορισμένες ημερομηνίες.
  • Τα κριτήρια αξιολόγησης και οι ημερομηνίες των εργαστηριακών ασκήσεων γίνονται γνωστά στους φοιτητές κατά τη διάρκεια των εργαστηριακών μαθημάτων.

 

ΣΥΝΙΣΤΩΜΕΝΗ ΒΙΒΛΙΟΓΡΑΦΙΑ

  • Babbie, E. (2011) Εισαγωγή στην κοινωνική έρευνα, Κριτική, Αθήνα.
  • Bryman, A. (2017) Μέθοδοι κοινωνικής έρευνας, Gutenberg, Αθήνα.
  • Diamond, I. & Jefferies, J. (2006). Αρχίζοντας τη Στατιστική. Μια εισαγωγή για κοινωνικούς επιστήμονες.Αθήνα: Παπασωτηρίου.
  • Howitt, D.,& Cramer, D.,(2010). Στατιστική με το SPSS 16(με εφαρμογές στην Ψυχολογία και τις Κοινωνικές Επιστήμες). Αθήνα: Εκδόσεις Κλειδάριθμος.
  • Κατσής, Α., Σιδερίδης, Γ., & Εμβαλωτής, Α. (2011). Στατιστικές μέθοδοι στις Κοινωνικές Επιστήμες. Αθήνα: Τόπος.
  • Κουτής, Χ.Κ.και συν (Επιμ.) (2016) Θεμελιώδεις αρχές της μεθοδολογίας της έρευνας στις επιστήμες υγείας, Εκδόσεις Βήτα, Αθήνα.
  • Κυριαζή, Ν. (2011) Η κοινωνιολογική έρευνα, Πεδίο, Αθήνα.
  • Robson, C. (2007) Η έρευνα τουπραγματικού κόσμου, Gutenberg, Αθήνα.

Συναφή επιστημονικά περιοδικά

  • Journal of Statistics Education
  • Statistics Education Research Journal
  • Journal of Evidence-Based Social Work
  • Journal of the Society for Social Work and Research
  • InternationalJournalofSchoolSocialWork