Μεθοδολογία Κοινωνικής Εργασίας με Ομάδες

Κωδικός Μαθήματος:

402

Εξάμηνο:

Δ΄ Εξάμηνο

Κατηγορία:

ΜΕ

Ώρες:

3

Μονάδες ECTS:

6

Σύνδεσμος στο eClass:

https://eclass.uniwa.gr/courses/TKE128/


ΜΑΘΗΣΙΑΚΑ ΑΠΟΤΕΛΕΣΜΑΤΑ

Ο βασικός σκοπός του μαθήματος είναι η απόκτηση γνώσεων για την κατανόηση της δυναμικής των ομάδων και των θεωριών για τη δομή και τις διεργασίες της, για την εξέλιξη της μεθόδου της Κοινωνικής Εργασίας με Ομάδες, τις αρχές και τη φιλοσοφία της, καθώς και τη μεθοδολογία εφαρμογής της, η απόκτηση γνώσεων και δεξιοτήτων εκτίμησης της δυναμικής των ομάδων και η ευαισθητοποίηση σε παρεμβατικές προσεγγίσεις σε τομείς και προγράμματα εφαρμογής της Κοινωνικής Εργασίας με Ομάδες με έμφαση στην ενδυνάμωση και την ποικιλομορφία.
Με την επιτυχή ολοκλήρωση του μαθήματος, οι φοιτητές θα είναι σε θέση να:

  • Κατανοούν την έννοια και το περιεχόμενο της Κοινωνικής Εργασίας με Ομάδες ως εξειδικευμένης μεθοδολογικής προσέγγισης
  • Αντιλαμβάνονται τις βασικές έννοιες της δυναμικής και της διεργασίας των ομάδων
  • Εκτιμούν τις δυνάμεις των ομαδικών διεργασιών για την επίλυση προβλημάτων
  • Διαφοροποιούν τις ποικίλες έννοιες και εφαρμογές της Κοινωνικής Εργασίας με Ομάδες
  • Ευαισθητοποιηθούν σε διαπολιτισμικές προσεγγίσεις σε σχέση με την Κοινωνική Εργασία με Ομάδες
  • Κατέχουν δεξιότητες μελέτης της ομάδας και ανάλυσης προβλημάτων
  • Εφαρμόζουν κατάλληλα κλινικές γνώσεις, δεξιότητες και τεχνικές Κοινωνικής Εργασίας με Ομάδες για την διεργασία επίλυσης προβλημάτων, από τη αρχική φάση δημιουργίας της ομάδας, στην ανάπτυξη και τον τερματισμό
  • Χρησιμοποιούν κριτική σκέψη για την επιλογή του κατάλληλου μοντέλου Κοινωνικής Εργασίας με Ομάδες για εκτίμηση και παρέμβαση.

 

Γενικές Ικανότητες

  • Αναζήτηση, ανάλυση και σύνθεση δεδομένων και πληροφοριών, με τη χρήση και των απαραίτητων τεχνολογιών
  • Λήψη αποφάσεων
  • Αυτόνομη εργασία
  • Ομαδική εργασία
  • Εργασία σε διεπιστημονικό περιβάλλον
  • Προσαρμογή σε νέες καταστάσεις
  • Προαγωγή της ελεύθερης, δημιουργικής και επαγωγικής σκέψης
  • Διεύρυνση της ερμηνευτικής ικανότητας της ανθρώπινης συμπεριφοράς
  • Σεβασμός στη διαφορετικότητα και στην πολυπολιτισμικότητα

 

ΠΕΡΙΕΧΟΜΕΝΟ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ

  1. Το πεδίο της Κοινωνικής Εργασίας με Ομάδες: Θεωρητικό υπόβαθρο
  2. Γνώσεις και προϋποθέσεις εφαρμογής της μεθόδου της Κοινωνικής Εργασίας με Ομάδες
  3. Είδη και αντικειμενικοί στόχοι ομάδων
  4. Διαδικασία σχηματισμού ομάδων και ο ρόλος του Κοινωνικού Λειτουργού
  5. Ανάπτυξη της ομάδας. Φάσεις ανάπτυξης, κριτήρια διάγνωσης της ομάδας – μέλους
  6. Έννοια και σημασία του προγράμματος. Μέσα προγράμματος και δραστηριότητες.
  7. Τεχνικές και δεξιότητες παρέμβασης
  8. Το κεντροσκοπικό πρότυπο της Κοινωνικής Εργασίας με Ομάδες
  9. Το ψυχοκοινωνικό πρότυπο της Κοινωνικής Εργασίας με Ομάδες
  10.  Το θεραπευτικό πρότυπο της Κοινωνικής Εργασίας με Ομάδες Το πρότυπο ΚΕΟ σε καταστάσεις κρίσης
  11. Εφαρμογή των διαφόρων προτύπων της Κοινωνικής Εργασίας με Ομάδες με συγκεκριμένες ομάδες

 

ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ ΦΟΙΤΗΤΩΝ

Γραπτή τελική εξέταση που περιλαμβάνει:

  • Ερωτήσεις ανάπτυξης δοκιμίων
  • Ερωτήσεις πολλαπλής επιλογής
  • Ερωτήσεις σύντομης απάντησης
  • Συγκριτική αξιολόγηση στοιχείων θεωρίας

 

ΣΥΝΙΣΤΩΜΕΝΗ ΒΙΒΛΙΟΓΡΑΦΙΑ

  • Αρχοντάκη, Ζ. & Φιλίππου, Δ. (2003). 205 βιωματικές ασκήσεις για εμψύχωση ομάδων ψυχοθεραπείας – κοινωνικής εργασίας – εκπαίδευσης. Αθήνα: Καστανιώτης.
  • Καρατζόλας, Ν. και συν. (2006). Βιωματικές δραστηριότητες ομαδικής και προσωπικής ανάπτυξης. Αθήνα: Μηδέν ΟΙΟ Δέκα.
  • Κατσορίδου-Παπαδοπούλου, Χ. (2002). Κοινωνική εργασία με ομάδες. Αθήνα: ΕΛΛΗΝ.
  • Ναυρίδης, Κ.Γ. (2005). Ψυχολογία των ομάδων: Κλινική ψυχοδυναμική προσέγγιση. Αθήνα: Παπαζήση.
  • Πουλόπουλος, Χ. & Τσιμπουκλή, Α. (2014). Δυναμική των ομάδων και αλλαγή στους οργανισμούς. Αθήνα: Τόπος.
  • Douglas, T. (1997). Η επιβίωση στις ομάδες: Βασικές αρχές της συμμετοχής στις ομάδες. Θεσσαλονίκη: Ελληνικά Γράμματα.
  • Farhad, D. (2007). Η Ομαδική ανάλυση μετά τον S.H. Foulkes: Ας (ξανα)μιλήσουμε σοβαρά για την ομάδα. Αθήνα: Κανάκη.
    Jaques, D. (2001). Μάθηση σε ομάδες: Εγχειρίδιο για όσους συντονίζουν ομάδες ενήλικων εκπαιδευομένων. Αθήνα: Μεταίχμιο.
  • Rogers, C. (1991). Ομάδες συνάντησης: Αυτογνωσία – ψυχολογία των ομάδων – επικοινωνία. Αθήνα: Δίοδος.
  • Yalom, I. (2007). Ενδονοσοκομειακή ομαδική ψυχοθεραπεία. Αθήνα: Άγρα.
  • Yalom, I. & Leszcz, M. (2009). Θεωρία και πράξη της ομαδικής ψυχοθεραπείας. Αθήνα: Άγρα.

Συναφή επιστημονικά περιοδικά

  • Κοινωνική Εργασία
  • Clinical Social Work Journal
  • Psychoanalytic Social Work
  • Social Work with Groups
  • International Journal of Group Psychotherapy
  • Journal of Psychodrama, Sociometry, and Group Psychotherapy
  • Group Dynamics: Theory, Research, and Practice