ΜΑΘΗΣΙΑΚΑ ΑΠΟΤΕΛΕΣΜΑΤΑ
Η Συνέντευξη αποτελεί το βασικό μέσο διαγνωστικής εκτίμησης και παρέμβασης της κοινωνικής εργασίας και ταυτόχρονα το κυριότερο εργαλείο στην άσκηση του επαγγέλματος του κοινωνικού λειτουργού.
Με την επιτυχή ολοκλήρωση του μαθήματος, ο φοιτητής θα:
- Έχει κατανοήσει τη δυναμική της συνέντευξης σε ατομικό, ομαδικό και κοινοτικό επίπεδο
- Έχει κατανοήσει και θα μπορεί να εφαρμόζει τις δεξιότητες που απαιτούνται για τη λήψη επαγγελματικής Συνέντευξης στην άσκηση της κοινωνικής εργασίας.
Γενικές Ικανότητες
- Αναζήτηση, ανάλυση και σύνθεση δεδομένων και πληροφοριών, με τη χρήση και των απαραίτητων τεχνολογιών
- Επίδειξη κοινωνικής, επαγγελματικής και ηθικής υπευθυνότητας και ευαισθησίας σε θέματα φύλου και διαφορετικότητας
- Σεβασμός στη διαφορετικότητα και στην πολυπολιτισμικότητα
- Προαγωγή της ελεύθερης, δημιουργικής και επαγωγικής σκέψης
- Άσκηση κριτικής και αυτοκριτικής
- Άλλες:
- Επικοινωνιακές δεξιότητες
- Δεξιότητες ενεργητικής/προσεκτικής παρακολούθησης και συναισθηματικής εναρμόνισης
- Δεξιότητες λήψης αποτελεσματική συνέντευξης
ΠΕΡΙΕΧΟΜΕΝΟ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ
- Ορισμός της επικοινωνιακής σχέσης και της Συνέντευξης στην Κοινωνική Εργασία
- Δομή της Συνέντευξης στην Κοινωνική Εργασία
- Δυσκολίες, εμπόδια στην Επικοινωνία – Συνέντευξη στην Κοινωνική Εργασία
- Σκοποί της Συνέντευξης στην Κοινωνική Εργασία
- Πώς χρησιμοποιείται η Συνέντευξη κατά την άσκηση όλων των μεθόδων κοινωνικής εργασίας (Κοινωνική Εργασία με Άτομο, με Ομάδα, με οικογένεια, με Κοινότητα και κατά τη δυενέργεια Κοινωνικής Έρευνας)
- Φάσεις της Συνέντευξης (αρχική, ενδιάμεση, τελική) – Στάσεις και δεξιότητες Κοινωνικού Λειτουργού σε κάθε φάση
- αρχική φάση: συναισθηματική εναρμόνιση, προσεκτική παρακολούθηση – οπτική επαφή, βιωματική γλώσσα, φωνητικό ύφος, λεκτική ακολουθία
- ενδιάμεση φάση: επαναληπτικά σχόλια, παράφραση ερωτήσεων, τύπος ερωτήσεων, αντανάκλαση συναισθημάτων, κ.λπ.
- φάση περάτωσης: ολοκλήρωση της συνεργασίας.
ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ ΦΟΙΤΗΤΩΝ
Γραπτή τελική εξέταση που περιλαμβάνει:
- ερωτήσεις πολλαπλής επιλογής
- ερωτήσεις σύντομης απάντησης
- ερωτήσεις ανάπτυξης
- επίλυση προβλημάτων
ΣΥΝΙΣΤΩΜΕΝΗ ΒΙΒΛΙΟΓΡΑΦΙΑ
- Αρχοντάκη, Ζ. & Φιλίππου, Δ. (2003). 205 Βιωματικές ασκήσεις για εμψύχωση ομάδων. Αθήνα: Καστανιώτης.
- Δημοπούλου – Λαγωνίκα, Μ. (2011). Μεθοδολογία Κοινωνικής Εργασίας. Μοντέλα Παρέμβασης. Αθήνα: Τόπος.
- Fine, S. & Glasser, P. (2008). Η επιβοηθητική συνέντευξη κατά την πρώτη συνεδρία. Αθήνα: Gutenberg.
- Garrett, A. (1960). Η Συνέντευξη. Αρχές και Μέθοδοι. Αθήνα: Συμβούλιο Επιμορφώσεως στην κοινωνική εργασία.
- Κανδυλάκη, Α. (2008). Η συμβουλευτική στην κοινωνική εργασία. Αθήνα: Τόπος.
- Παπαϊωάννου, Κ. (2008). Κλινική Κοινωνική Εργασία. Κοινωνική Εργασία με Άτομα. Αθήνα: Έλλην.