Κοινωνική Εργασία με Παιδιά και Εφήβους

Κωδικός Μαθήματος:

405

Εξάμηνο:

Δ΄ Εξάμηνο

Κατηγορία:

ΜΕ

Ώρες:

3

Μονάδες ECTS:

6

Σύνδεσμος στο eClass:

https://eclass.uniwa.gr/courses/TKE144/


ΜΑΘΗΣΙΑΚΑ ΑΠΟΤΕΛΕΣΜΑΤΑ

Ο βασικός σκοπός του μαθήματος είναι η απόκτηση γνώσεων και δεξιοτήτων, απαραίτητων για τη διατήρηση και ενίσχυση της ψυχοκοινωνικής λειτουργικότητας παιδιών και εφήβων μέσα στο κοινωνικό τους περιβάλλον, σύμφωνα με τον σχηματισμό του «ατόμου-στο-περιβάλλον» (Person-in-Environment), εφαρμόζοντας τις μεθόδους της Κοινωνικής Εργασίας. O σκοπόs αυτός επιτυγχάνεται με τη χρησιμοποίηση των απαραίτητων διαπροσωπικών, ενδοπροσωπικών και κοινωνικών πόρων προς όφελος των εξυπηρετούμενων παιδιών και εφήβων.
Με την επιτυχή ολοκλήρωση του μαθήματος, οι φοιτητές θα είναι σε θέση να:

  • Κατανοούν την έννοια και το περιεχόμενο της Κοινωνικής Εργασίας με παιδιά και Εφήβους ως εξειδικευμένης μεθοδολογικής προσέγγισης .
  • Αναλύουν κριτικά το ευρύτερο και πρόσφατο περιεχόμενο της Κοινωνικής Εργασίας με Παιδιά και Εφήβους σε σχέση: με την ψυχοδυναμική διάσταση (Freud, Hartman, Winnicott), τη συστημική (Scherch, Satir), τη συμπεριφοριστική (Watson, Skinner), τη γνωσιακή-συμπεριφοριστική, τη θεωρία της επικοινωνίας, τις θεωρίες των ρόλων κ.α.
  • Διαφοροποιούν τις ποικίλες έννοιες και εφαρμογές της Κοινωνικής Εργασίας με Παιδιά και Εφήβους
  • Ευαισθητοποιηθούν στην πρόληψη ψυχοκοινωνικών προβλημάτων, αρχίζοντας εργασία με το παιδί και τα διάφορα περιβάλλοντα που μεγαλώνει (οικογένεια, βρεφικό – παιδικό σταθμό, σχολείο και άλλες ομάδες κοινωνικοποίησης)
  • Εφαρμόζουν κατάλληλα κλινικές γνώσεις, δεξιότητες και τεχνικές με παιδιά και εφήβους, σε όλα τα στάδια διεργασίας επίλυσης προβλημάτων, από τη διαγνωστική εκτίμηση, στην παρέμβαση και τον τερματισμό
  • Χρησιμοποιούν κριτική σκέψη για την επιλογή του κατάλληλου κλινικού μοντέλου για εκτίμηση και παρέμβαση, πάντοτε σε σχέση με τις ανάγκες των εξυπηρετούμενων παιδιών και εφήβων
  • Εφαρμόζουν, ιδιαίτερα με τα παιδιά, κλινικές γνώσεις για την κατανόηση υγιών και παθολογικών τύπων συμπεριφοράς
  • Εφαρμόζουν, ιδιαίτερα με τους εφήβους, δεξιότητες και τεχνικές Κλινικής Κοινωνικής Εργασίας, σε συνάρτηση με το κοινωνικό και πολιτιστικό περιβάλλον τους και σε σχέση με την νεανική κουλτούρα
  • Κατανοούν τη σημασία συμμετοχής τους στην διεπιστημονική ομάδα, καθώς και την εκάστοτε δυναμική της ομάδας αυτής.

 

Γενικές Ικανότητες

  • Αναζήτηση, ανάλυση και σύνθεση δεδομένων και πληροφοριών, με τη χρήση και των απαραίτητων τεχνολογιών
  • Προσαρμογή σε νέες καταστάσεις
  • Εργασία σε διεπιστημονικό περιβάλλον
  • Προαγωγή της ελεύθερης, δημιουργικής και επαγωγικής σκέψης
  • Διεύρυνση της ερμηνευτικής ικανότητας της ανθρώπινης συμπεριφοράς
  • Σεβασμός στη διαφορετικότητα και στην πολυπολιτισμικότητα

 

ΠΕΡΙΕΧΟΜΕΝΟ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ

  1. Η Κοινωνική Εργασία στον τομέα της ψυχικής υγείας παιδιών και εφήβων
  2. Διεπιστημονική συνεργασία και κοινωνική εργασία στο τομέα των υπηρεσιών ψυχικής υγείας και κοινωνικής προστασίας παιδιών και εφήβων
  3. Προαγωγή και Πρόληψη της ψυχοκοινωνικής υγείας των παιδιών και κοινωνική εργασία
  4. Οι ψυχοκοινωνικές επιπτώσεις της οικονομικής κρίσης στα παιδιά και στην οικογένεια
  5. Ψυχοκοινωνικές ανάγκες παιδιών μεταναστών
  6. Εκφοβισμός μεταξύ των μαθητών
  7. Παιδιά με χρόνια σωματικά προβλήματα – Ψυχοκοινωνικές ανάγκες και αντιμετώπιση
  8. Παιδιά με αναπηρίες σε ιδρύματα – Το φαινόμενο της παραμέλησης και κακοποίησης
  9. Παιδιά στο φάσμα του αυτισμού: Αντιμετώπιση – Συμβουλευτική
  10. Παιδιά ψυχικά ασθενών γονέων: Ψυχοκοινωνικές ανάγκες και φροντίδα
  11. Παιδική κακοποίηση

 

ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ ΦΟΙΤΗΤΩΝ

Γραπτή τελική εξέταση που περιλαμβάνει:

  • Ερωτήσεις ανάπτυξης δοκιμίων
  • Ερωτήσεις πολλαπλής επιλογής
  • Ερωτήσεις σύντομης απάντησης
  • Συγκριτική αξιολόγηση στοιχείων θεωρίας

 

ΣΥΝΙΣΤΩΜΕΝΗ ΒΙΒΛΙΟΓΡΑΦΙΑ

  • Ασημόπουλος, Χ. (2014). Ο ρόλος της Κοινωνικής Εργασίας στο πλαίσιο της διεπιστημονικής προσέγγισης της ψυχικής υγείας παιδιών και εφήβων, στο Παπαδημητρίου, Γ. (επιμ.), Η συμβολή της κοινωνικής εργασίας στην ψυχιατρική θεραπευτική. Αθήνα: Παρισιάνος.
  • Ασημόπουλος, Χ., Μαργαριτίδου, Μ., Μαυρομάτη, Α., Παρασχάκη, Μ. Ε. & Ψαρά, Ι. (2009). Παιδιά με αναπηρίες σε ιδρύματα στην Ελλάδα: Το φαινόμενο της παραμέλησης και κακοποίησης από το θεσμό. Κοινωνική Εργασία, 94: 105-121.
  • Ασημόπουλος, Χ. (2014). Εκφοβισμός στο σχολείο, ψυχική υγεία και Κοινωνική Εργασία: Όταν οι ελπίδες χάνονται και η εκπαίδευση καταρρέει. Κοινωνική Εργασία, 113.
  • Κοντοπούλόυ, Μ. (2007). Παιδί και ψυχοκοινωνικές δυσκολίες. Αθήνα: Gutenberg.
  • Κουμούλα, Α. & Σκλάβου, Κ. (Επιμ.) (2013). Κακοποίηση: Όταν τα παιδικά όνειρα γίνονται εφιάλτες. Αθήνα: Σισμανόγλειο Γ. Ν..
  • Παπαγεωργίου, Β.Α. (2001). Παιδιά και έφηβοι: Προβλήματα ψυχικής υγείας. Θεσσαλονίκη: University Studio Press.
  • Σουρ, Ρ. & Μίλερ, Σ. (Επιμ.) (1997). Ψυχαναλυτική ψυχοθεραπεία παιδιών με σωματικές μειονεξίες και ψυχοδιανοητικές διαταραχές. Αθήνα: Καστανιώτη.
  • Τσιάντης, Γ. & Μανωλόπουλος (Επιμ.) (1987). Σύγχρονα θέματα παιδοψυχιατρικής. Αθήνα: Καστανιώτη.
  • Τσιάντης, Ι. (Επιμ.) (2003). Εργασία με τους γονείς: Ψυχαναλυτική ψυχοθεραπεία με παιδιά και εφήβους. Αθήνα: Καστανιώτη.
  • Τσιάντης, Ι. (Επιμ.) (1995). Βασική παιδοψυχιατρική: Ερευνητικά και κλινικά κείμενα. Αθήνα: Καστανιώτη.
  • Τσιάντης, Ι. & Ασημόπουλος, Χ. (2009). Ψυχική υγεία παιδιών και εφήβων: Ανάγκη ανάπτυξης και όχι οπισθοδρόμησης, στο Σακέλης, Γ. (επιμ.) Η ψυχιατρική μεταρρύθμιση στην Ελλάδα, Συνήγορος του Πολίτη. Αθήνα: Σάκκουλα.
  • Χριστογιώργος, Σ. (Επιμ.) (2005). Θέματα ψυχοκοινωνικής και ψυχοδυναμικής παιδοψυχιατρικής. Αθήνα: Καστανιώτη.

Συναφή επιστημονικά περιοδικά

  • Κοινωνική Εργασία
  • Child and Family Social Work
  • Children and Schools
  • Journal of Social Work in Disability and Rehabilitation
  • Journal of Ethnic and Cultural Diversity in Social Work
  • Social Work in Mental Health
  • Journal of Social Work Practice. Psychotherapeutic Approaches in Health, Welfare and the Community
  • Clinical Social Work Journal