Διδακτική Άσκηση – Μικροδιδασκαλίες

Κωδικός Μαθήματος:

511

Semester:

Ε΄ Εξάμηνο

Κατηγορία:

ΜΕΥ

Ώρες:

3

Μονάδες ECTS:

6


ΜΑΘΗΣΙΑΚΑ ΑΠΟΤΕΛΕΣΜΑΤΑ

Με την ολοκλήρωση της διδακτικής άσκησης και των μικροδιδασκαλιών, οι φοιτητές/τριες θα είναι σε θέση:

  • Να γνωρίζουν τα δεδομένα και τις απαιτήσεις της διδακτικής διαδικασίας ως φαινόμενο δυναμικό.
  • Να έχουν κατακτήσει βασικές έννοιες και θεωρίες που αφορούν τις συνθήκες διδασκαλίας.
  • Να αξιοποιούν τις διδακτικές μεθόδους και τεχνικές στη διδασκαλία τόσο για την επίτευξη της μάθησης όσο και της αλληλεπίδρασης εκπαιδευτών και  εκπαιδευόμενων, αλλά και μεταξύ εκπαιδευόμενων. 
  • Να κατανοούν και να αναλύουν τις διδακτικές πρακτικές που απορρέουν από την υιοθέτηση των προσεγγίσεων της παραδοσιακής, της προοδευτικής και της ριζοσπαστικής παιδαγωγικής.
  • Να σχεδιάζουν, να υλοποιούν και να αξιολογούν διαφοροποιημένη διδασκαλία.
  • Να εφαρμόζουν την ομαδοσυνεργατική διδασκαλία.
  • Να γνωρίσουν τον τρόπο διαχείρισης του διδακτικού χρόνου.
  • Να αξιοποιούν στην διδασκαλία τις νέες τεχνολογίες και ποικίλα εποπτικά μέσα. 
  • Να σχεδιάζουν, να υλοποιούν  και να αξιολογούν μικροδιδασκαλίες και  διαθεματικά σχέδια εργασίας (project), προγράμματα πρόληψης και έγκαιρης παρέμβασης  για την προαγωγή της ψυχοκοινωνικής υγείας, για την αντιμετώπιση των διακρίσεων και τη συμπερίληψη ετεροτήτων, το σχολικό εκφοβισμό, την έμφυλη βία και κακοποίηση και την σεξουαλική παρενόχληση, προσβλέποντας σε ένα σχολείο για όλους.

Γενικές Ικανότητες

  • Αναζήτηση, ανάλυση και σύνθεση δεδομένων και πληροφοριών, με τη χρήση και των απαραίτητων τεχνολογιών 
  • Προσαρμογή σε νέες καταστάσεις
  • Εργασία σε διεπιστημονικό περιβάλλον
  • Προαγωγή της ελεύθερης, δημιουργικής και επαγωγικής σκέψης
  • Διεύρυνση της ερμηνευτικής ικανότητας της ανθρώπινης συμπεριφοράς
  • Σεβασμός στη διαφορετικότητα και στην πολυπολιτισμικότητα

ΠΕΡΙΕΧΟΜΕΝΟ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ

Η Διδακτική Άσκηση – Μικροδιδασκαλίες προσφέρει στους φοιτητές/τριες την ευκαιρία να αποκτήσουν εμπειρία από το πεδίο εφαρμογών της κοινωνικής εργασίας, και ιδιαίτερα στην Κοινωνική εργασία στην Εκπαίδευση (Τυπική και Μη Τυπική), να αποκτήσουν επαγγελματικές δεξιότητες, να εξοικειωθούν με ολιστικές, διαμεθοδικές, παρεμβάσεις, απαραίτητες για την απόκτηση της Παιδαγωγικής  Διδακτικής Επάρκειας.

Οι φοιτητές/τριες καλούνται να σχεδιάσουν μία παρέμβαση (ψυχοπαιδαγωγικό project), διάρκειας 6-7 εβδομάδων που θα αποτελεί μια ομαδο-κεντρική δράση κοινωνικής παιδαγωγικής ή/και κοινωνικο-πολιτισμικής εμψύχωσης γιά παιδιά, εφήβους, ή/και ενηλίκους.

Η μαθησιακή διαδικασία πραγματοποιείται μέσω της εργασίας των φοιτητών σε μικρές ομάδες, αλλά και με την παρακολούθηση διαλέξεων, τη συγγραφή μικρών εργασιών, με μικροδιδασκαλίες κ.τ.λ. και αποβλέπει στην ανάπτυξη και καλλιέργεια διδακτικών και άλλων κρίσιμων δεξιοτήτων για την κοινωνική εργασία στην εκπαίδευση. 

Οι Μικροδιδασκαλίες συνιστούν σύντομες διδασκαλίες (15 – 30 λεπτών) που θα υποχρεούται να σχεδιάσει, οργανώσει και εφαρμόσει σε συνθήκες προσομοίωσης ο/η φοιτητής/ήτρια  σε αίθουσα διδασκαλίας, παρουσία του υπεύθυνου καθηγητή και των συμμετεχόντων στο μάθημα. Θα ακολουθεί η διαδικασία αυτοαξιολόγησης και αξιολόγησης από τους/τις συμφοιτητές/τριες (ετεροαξιολόγηση). Η αξιολόγηση έχει ως στόχο την ανατροφοδότηση, την αναγνώριση και την ερμηνεία του τι πήγε καλά και τι όχι στη διδασκαλία. Οι μικροδιδασκαλίες δύναται να παρουσιαστούν δημόσια σε μια ανοιχτή ημερίδα στο Τμήμα.

Τα ψυχοπαιδαγωγικά πρότζεκτ εστιάζουν στην αγωγή και προαγωγή της υγείας   (ψυχοκοινωνικής και σωματικής), τη σεξουαλική διαπαιδαγώγηση και το φύλο, την πρόληψη του εκφοβισμού και της βίας, της παρενόχλησης και της παραβιαστικής συμπεριφοράς, την καλλιέργεια της συναισθηματικής μάθησης, καθώς και την εκφραση και διαχείριση των συναισθημάτων. 

Η Διδακτική Άσκηση, αξιοποιώντας την θεωρίας και τις τεχνικές έκφρασης και επικοινωνίας στην κοινωνικής εργασίας, πραγματεύεται μια σειρά από βιωματικές διδακτικές τεχνικές, όπως  θεατρικό παιχνίδι, δραματοποίηση, μουσικές δραστηριότητες, αφήγηση παραμυθιού, καταιγισμός ιδεών, χαρτογράφηση εννοιών, διαλογική αντιπαράθεση (debate), ηθικό δίλημμα και μελέτη πεδίου. Τα παραπάνω συμβάλλουν στην ευαισθητοποίηση των μαθητών και εκπαιδευομένων γενικότερα, του εκπαιδευτικού προσωπικού, των γονέων και της κοινότητα ενάντια στις διακρίσεις, τον κοινωνικό ρατσισμό, την αποτροπή της ρητορικής βίας και μίσους και τις ίσες ευκαιρίες και γενικότερα στην προαγωγή των δικαιωμάτων του παιδιού

Παράλληλα, οι φοιτητές και φοιτήτριες εκπαιδεύονται στην χρήση της μεθόδου project, μια στρατηγική στην οποία στηρίζεται σε σημαντικό βαθμό η υλοποίηση διαθεματικών σχεδίων εργασίας και των ψυχοκοινωνικών προγραμμάτων πρόληψης στο σχολείο. 

Οι φοιτήτριες/τές, αφού γνωρίσουν τα ιδιαίτερα χαρακτηριστικά και τη διαδικασία σχεδιασμού κάθε τεχνικής, εμπλέκονται με βιωματικό τρόπο στην υλοποίησή τους. 

Το περιεχόμενο του μαθήματος συνίσταται εφαρμογή των παρακάτω ενοτήτων:

  • Μέθοδοι, Στρατηγικές, Διδακτικές τεχνικές.
  • Σχεδιασμό και υλοποίηση μικροδιδασκαλιών. 
  • Μικροδιδασκαλίες με την χρήση των Νέων Τεχνολογιών.
  • Οργάνωσης και χρήση εποπτικών μέσων διδασκαλίας. 
  • Εφαρμογές και δομικές παράμετροι της διδασκαλίας (σχεδιασμός, οργάνωση, υλοποίηση), σκοποθεσία  και στοχοθεσία 

 

ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ ΦΟΙΤΗΤΩΝ/ΤΡΙΩΝ

Ατομικές και ομαδικές εργασίες μικροδιδασκαλίας

Γραπτή τελική εξέταση που περιλαμβάνει: 

    • Ερωτήσεις ανάπτυξης δοκιμίων 
    • Ερωτήσεις πολλαπλής επιλογής 
    • Ερωτήσεις σύντομης απάντησης
    • Συγκριτική αξιολόγηση στοιχείων θεωρίας 

 

ΣΥΝΙΣΤΩΜΕΝΗ ΒΙΒΛΙΟΓΡΑΦΙΑ

  • Αρχοντάκη, Ζ., και Φιλίππου, Δ. (2003). 205 βιωματικές ασκήσεις για εμψύχωση. Αθήνα: Καστανιώτης.
  • Καψάλης, Γ. Αχ. & Βρεττός, Γ. (2002). Μικροδιδασκαλία και άσκηση διδακτικών δεξιοτήτων. Αθήνα: Ατραπός.
  • Καλδή, Σ. (2015). «William Heard Kilpatrick: Ο παιδαγωγός της διδακτικής μεθόδου Project», στο Ασημακοπούλου, Δ. & Πυργιωτάκης, Γ. (επιμ.) Διακεκριμένες προσωπικότητες της παιδαγωγικής. Αθήνα: Επίκεντρο.
  • Καλδή, Σ. & Κόνσολας, Μ. (2016). Διδακτική μέθοδος project και διαθεματικότητα. Αθήνα: Γρηγόρης.
  • Κουρμούση, N., & Κούτρας, Β. (2011). Βήματα για τη ζωή. Πρόγραμμα ατομικών και κοινωνικών δεξιοτήτων για το νηπιαγωγείο: Εγχειρίδιο εκπαιδευτικού και πρόγραμμα μαθημάτων. Αθήνα: Εκδ. Παπαζήση.
  • Κουρετζής, Λ. (2008). Το θεατρικό παιχνίδι και οι διαστάσεις του. Αθήνα: Ταξιδευτής.
  • Ματσαγγούρας, Η. (2003). Η Διαθεματικότητα στη Σχολική Γνώση. Εννοιοκεντρική Αναπλαισίωση και Σχέδια Εργασίας. Αθήνα: Γρηγόρης.
  • Πουρκός, Μ. (Επιμ.) (2009). Τέχνη-Παιχνίδι-Αφήγηση: Ψυχολογικές και Ψυχοπαιδαγωγικές Διαστάσεις. Αθήνα: Τόπος.
  • Ταρατόρη-Τσαλκατίδου Ε. (2007). Η Μέθοδος Ρroject στη Θεωρία και στην Πράξη. Αδελφοί Κυριακίδη. Θεσσαλονίκη.
  • Τσέργας, Ν. (2014 ). Θεραπευτικές Προσεγγίσεις μέσω της Τέχνης. Αθήνα: Τόπος
  • Φιλίππου, Δ., και Καραντάνα, Π. (2010). Ιστορίες για να ονειρεύεσαι. Παιχνίδια για να μεγαλώνεις. Αθήνα: Καστανιώτης.
  • Πουρκός, Μ. (Επιμ.) (2009). Τέχνη-Παιχνίδι-Αφήγηση: Ψυχολογικές και Ψυχοπαιδαγωγικές Διαστάσεις. Αθήνα: Τόπος.
  • Χρυσαφίδης, Κ. (2006). Βιωματική-Επικοινωνιακή Διδασκαλία. Η εισαγωγή της μεθόδου project στο σχολείο. Αθήνα: Gutenberg.