Διαπολιτισμική Κοινωνική Εργασία

Κωδικός Μαθήματος:

801

Εξάμηνο:

H΄ Εξάμηνο

Κατηγορία:

ΜΕ

Ώρες:

3

Μονάδες ECTS:

6


 

ΜΑΘΗΣΙΑΚΑ ΑΠΟΤΕΛΕΣΜΑΤΑ

Με την επιτυχή ολοκλήρωση του μαθήματος, οι φοιτητές θα είναι σε θέση να:

  • Κατανοούν τα οικονομικά, κοινωνικά, πολιτικά, και θρησκευτικά αίτια που συμβάλουν στη δημιουργία του μεταναστευτικού και προσφυγικού φαινομένου
  • Να κατανοούν τις έννοιες της πολυπολιτισμικότητας, της ταυτότητας, της ετερότητας, του κοινωνικού αποκλεισμού, των στερεοτύπων και των προκαταλήψεων
  • Να κατανοούν τη διαφοροποίηση των εννοιών της αφομοίωσης, της ενσωμάτωσης και της κοινωνικής ένταξης
  • Κατανοούν το ψυχοκοινωνικό προφίλ των διαφορετικών πολιτισμικών ομάδων (μετανάστες, πρόσφυγες, Ρομά) και τους ιδιαίτερους επικοινωνιακούς κώδικες (λεκτικούς και μη λεκτικούς)
  • Κατανοούν τα αισθήματα απώλειας, της πολιτισμικής, ψυχολογικής και κοινωνικής ταυτότητας, που συνοδεύουν τους μετακινούμενους και πολιτισμικά διαφοροποιημένους πληθυσμούς
  • Υιοθετήσουν αξίες, στάσεις και σεβασμό στη διαφορετικότητα, προωθώντας τις αρχές και τις αξίες της κοινωνικής δικαιοσύνης.
  • Εφαρμόζουν τις τεχνικές της αντιρατσιστικής προσέγγισης
  • Αντιλαμβάνονται τις δυσκολίες προσαρμογής και τη διαδικασία της κοινωνικής ενσωμάτωσης καθώς και τις συνέπειές τους τόσο για τις μειονοτικές όσο και για την κυρίαρχη κοινωνική ομάδα
  • Διαχειρίζονται αποτελεσματικά διλήμματα και συγκρούσεις που αντιμετωπίζουν ως επαγγελματίες στη συνεργασία τους με πολίτες που διαθέτουν διαφορετικό αξιακό και πολιτισμικό υπόβαθρο

 

Γενικές Ικανότητες

  • Αναζήτηση, ανάλυση και σύνθεση δεδομένων και πληροφοριών, με τη χρήση και των απαραίτητων τεχνολογιών
  • Προσαρμογή σε νέες καταστάσεις
  • Εργασία σε διεπιστημονικό περιβάλλον
  • Σεβασμός στη διαφορετικότητα και την πολυπολιτισμικότητα
  • Προάσπιση των ανθρωπίνων δικαιωμάτων και της κοινωνικής δικαιοσύνη

 

ΠΕΡΙΕΧΟΜΕΝΟ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ

  1. Διάκριση των εννοιών «μετανάστης», «πρόσφυγας», νομικό πλαίσιο.
  2. Ανάλυση των εννοιών «έθνος», «φυλή», πολιτισμική ταυτότητα», «ετερότητα», «ρατσισμός», «διάκριση», «στερεότυπα», «προκαταλήψεις», «πολιτισμική επάρκεια». Ασκήσεις αξιολόγησης στερεοτύπων
  3. Θεωρητικές προσεγγίσεις, εξέλιξη της κοινωνικής εργασίας με μετανάστες και μειονοτικές ομάδες κατά Ellyκαι Denney (Δομική θέση, Πολιτισμικό έλλειμμα, Φιλελεύθερος πλουραλισμός, Πολιτισμικός πλουραλισμός).
  4. Αφομοιωτική αντίληψη, Πολιτισμική επάρκεια, Επιπολιτισμός, Προώθηση κοινωνικής δικαιοσύνης και κοινωνικών δικαιωμάτων.
  5. Πολιτισμικό σοκ, στάδια
  6. Αντιρατσιστικές προσεγγίσεις στη Διαπολιτισμική κοινωνική εργασία
  7. Κοινωνική εργασία με μετανάστες/ πρόσφυγες σε μικρο, μέσο και μάκρο επίπεδο
  8. Συνέντευξη με πολιτισμικά διαφοροποιημένες ομάδες, συνεργασία με μεταφραστή/ διαμεσολαβητές
  9. Θρησκεία και κοινωνική εργασία (το παράδειγμα του Ισλάμ)
  10. Κατανόηση της ατομικής πολιτισμικής ταυτότητας του επαγγελματία ως μέσο κατανόησης του «άλλου». Παραδείγματα προσδιορισμού πολιτισμικής ταυτότητας.

 

ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ ΦΟΙΤΗΤΩΝ

Γραπτή τελική εξέταση που περιλαμβάνει:

  • Ερωτήσεις πολλαπλής επιλογής
  • Ερωτήσεις σύντομης απάντησης
  • Συγκριτική αξιολόγηση στοιχείων θεωρίας

 

ΣΥΝΙΣΤΩΜΕΝΗ ΒΙΒΛΙΟΓΡΑΦΙΑ

  • Bemak, F., Chung, R., & Pedersen, P. (2003). Counseling refugees: A psychosocial Approach to Innovative Multicultural Interventions. USA: greenwoodPublishingGroup.
  • Βουλγαρίδου, Μ. & Τομαράς, Β. (2001) Προσφυγική Οικογένεια και Ψυχική Υγεία. ΗΕλληνικήεμπειρία. ΤετράδιαΨυχιατρικής, 74,9-24.
  • Dominelli, L. (2002). Antioppressive Social Work Theory and Practice. Palgrave, Macmillan.
  • ΕυρωπαϊκήΈρευνα σχετικά με την πρόσβαση στην ιατρική περίθαλψη των μεταναστών χωρίς νόμιμα έγγραφα παραμονής. Αθήνα: ΓιατροίτουΚόσμου.
  • Furnhum, A. & Bochner, S. (1986). Culture Shock: Psychological reactions to unfamiliar environments.New York: Methuen.
  • Ζαϊμάκης, Γ., & Κανδυλάκη, Α. (2005, επιμ.). Δίκτυα Κοινωνικής Προστασίας: Μορφές Παρέμβασης σε ευπαθείς ομάδες και σε πολυπολιτισμικές κοινότητες. Αθήνα:Kριτική.
  • Hall, S. (1996). Who needs “Identiy”? in Hall, S. καιGay, P. (Eds.), Questions of Cultural Identity (pp. 1-17). London: Sage Publications.
  • Καλαντζή-Αζίζι, Α., Ζώνιου-Σιδέρη, Α.&Βλάχου, Α. (1996). Προκαταλήψεις και Στερεότυπα: Δημιουργία και Αντιμετώπιση. Αθήνα: Γενική Γραμματεία Λαϊκής Επιμόρφωσης.
  • Κανδυλάκη, Α. (2009). Κοινωνική Εργασία σε Πολυπολιτισμικό περιβάλλον. Αθήνα: Εκδόσεις Τόπος.
  • Κούρτοβικ, Ι. (2001). Μετανάστες: ανάμεσα στο δίκαιο και στη νομιμότητα. Στο Μαρβάκης, Α., Παρσάνογλου, Δ., & Παύλου, Μ. (επιμ.), Μετανάστες στην Ελλάδα(σσ. 163-198). Αθήνα: Ελληνικά Γράμματα.
  • Κτιστάκις, Γ. (2006). Ιερός Νόμος του Ισλάμ και μουσουλμάνοι Έλληνες Πολίτες. Αθήνα-Θεσσαλονίκη: Σάκκουλας.
  • Lee, M.L. (1999). An Introduction to Multicultural Counseling. USA: San Francisco State University.
  • Πανούσης, Γ. (2004). Κοινωνικός αποκλεισμός και κοινωνικοί αποκλειστές. Κοινωνική εργασία, 73,9-14.
  • Παπαδημητρίου, Ζ. (2000). Ο Ευρωπαϊκός Ρατσισμός: Εισαγωγή στο Φυλετικό Μίσος. Αθήνα: Ελληνικά Γράμματα
  • Παπαταξιάρχης, Ε. (2006).Tο καθεστώς της διαφορετικότητας στην Ελληνική κοινωνία: υποθέσεις εργασίας. Στο Παπαταξιάρχης, Ε. (επιμ.) Περιπέτειες της ετερότητας. Η παραγωγή της πολιτισμικής διαφοράς στη σημερινή Ελλάδα(σσ. 407-469). Αθήνα: Αλεξάνδρεια.
  • Πετμεζίδου, Μ. (2004). Ο διάλογος για την παγκόσμια φτώχεια. Στο Πετμεζίδου, Μ., και Παπαθεοδώρου, Χ. (επιμ.), Φτώχεια και Κοινωνικός Αποκλεισμός, Ε.Ε.Κ.Π., Αθήνα: Εξάντας.
  • Reisch, M. (2008). From Melting Pot to Multiculturalism: The Impact of Racial and Ethnic Diversity on Social Work and Social Justice in the USA. British Journal of Social Work, 38, 788-804.
  • Sakamoto, I. (2007). A Critical Examination of Immigrant Acculturation: Toward an Anti-oppressive Social Work Model with Immigrant Adults in a Pluralistic Society. BritishJournalofSocialWork, 37,515-535.
  • Σκλάβου, Κ. (2008). Ενδοοικογενειακή βία και κοινωνική ένταξη αλλοδαπών γυναικών. Αθήνα: Αντ. Σάκκουλας.
  • Wing Sue, D., & Sue, D. (2008). Counselling the Culturally Diverse Theory and Practice. NewJersey: JohnWilley.

Συναφή επιστημονικά περιοδικά

  • International Journal of Intercultural Relations