ΜΑΘΗΣΙΑΚΑ ΑΠΟΤΕΛΕΣΜΑΤΑ
Το μάθημα που αποτελεί μία πρώτη επαφή του φοιτητή κοινωνικής εργασίας με το επάγγελμα του κοινωνικού λειτουργού, στοχεύει στην εξοικείωσή του με διαφορετικές πληθυσμιακές ομάδες, με τις ανθρώπινες σχέσεις και την αντικειμενικότητα του Κοινωνικού Λειτουργού.
Με την επιτυχή ολοκλήρωση του μαθήματος, ο φοιτητής θα είναι σε θέση να:
- έχει αποκτήσει αρχική επίγνωση του εαυτού του, των προσωπικών στάσεων και αντιλήψεων.
- εντοπίζει, διακρίνει τα δικά του πιστεύω, αντιλήψεις, προκαταλήψεις, αξίες, πεποιθήσεις, ώστε να αποφεύγει την ταύτιση με τον ωφελούμενο των υπηρεσιών του.
- έχει ευαισθητοποιηθεί στην επίδραση που ασκούν οι προσωπικές αξίες στις ενέργειες και στάσεις, ώστε να αρχίσει να διακρίνει πώς προστατεύει η αυτογνωσία τον Κοινωνικό Λειτουργό από τη συναισθηματική εμπλοκή με τον εξυπηρετούμενο.
- έχει προβληματιστεί γύρω από τον βαθμό αυτογνωσίας του Κοινωνικού Λειτουργού που καθορίζει σ’ ένα μεγάλο βαθμό την ποιότητα της επαγγελματικής προσφοράς του.
Γενικές Ικανότητες
- Άσκηση κριτικής και αυτοκριτικής
- Επίδειξη κοινωνικής, επαγγελματικής και ηθικής υπευθυνότητας και ευαισθησίας σε θέματα φύλου και διαφορετικότητας
- Σεβασμός στη διαφορετικότητα και στην πολυπολιτισμικότητα
- Αναζήτηση, ανάλυση και σύνθεση δεδομένων και πληροφοριών, με τη χρήση και των απαραίτητων τεχνολογιών
- Προαγωγή της ελεύθερης, δημιουργικής και επαγωγικής σκέψης
ΠΕΡΙΕΧΟΜΕΝΟ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ
- Σχέσεις αξιών, αντιλήψεων, πιστεύω, προκαταλήψεων με στάσεις, αντιδράσεις και θέσεις
- Αποδοχή άλλων, διαφορετικών απόψεων, αντιλήψεων. Ευκολίες – Δυσκολίες.
- Κατανόηση της άποψης των άλλων
- Κατανόηση και διαχείριση των συναισθημάτων για προσωπική και επαγγελματική ενδυνάμωση
- Γνώση της σχέσης ανάμεσα στις πράξεις, στάσεις και συνέπειές τους σε κοινωνικές επιδράσεις στη συμπεριφορά
- Η συμβολή της αυτογνωσίας του Κοινωνικού Λειτουργού για καλύτερη επικοινωνία (ευαισθησία, σεβασμός, εμπιστοσύνη, στήριξη)
- Αυτοφροντίδα και αυτογνωσία
ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ ΦΟΙΤΗΤΩΝ
Γραπτή τελική εξέταση που περιλαμβάνει:
- ερωτήσεις ανάπτυξης
- Ερωτήσεις πολλαπλής επιλογής
- Ερωτήσεις σύντομης απάντησης
ΣΥΝΙΣΤΩΜΕΝΗ-ΒΙΒΛΙΟΓΡΑΦΙΑ
- Cox, K. & Steiner, S. (2013). Self-care in social work: A guide for practitioners, supervisors, and administrators. Washington, DC: NASW Press.
- Grise-Owens, E., J. Miller & Eaves, M. (2016). The A-to-Z Self-Care Handbook for Social Workers and Other Helping Professionals. Harrisburg, PA: The New Social Worker Press.
- Ingram, R. (2015). Understanding Emotions in Social Work: Theory, Practice and Reflection. Berkshire: Mc Graw Hill. Καλαντζή – Αζίζι, Α. (2011). Αυτογνωσία και αυτοδιαχείριση. Αθήνα: Πεδίο.
- Κανδυλάκη, Α. (2008). Η συμβουλευτική στην Κοινωνική Εργασία. Αθήνα: Τόπος.
- Newell, J.M. (2017). Cultivating Professional Resilience in Direct Practice: A Guide for Human Service Professionals. New York: Columbia University Press.
- Σάλτζμπεργκερ-Oυίτενμπεργκ, Ι. (2009). Η αυτογνωσία από ψυχαναλυτική θεώρηση και οι ανθρώπινες σχέσεις. Αθήνα: Καστανιώτης.