ΜΑΘΗΣΙΑΚΑ ΑΠΟΤΕΛΕΣΜΑΤΑ
Τα ανθρώπινα δικαιώματα αποτελούν διεθνώς βασικό κορμό στην εκπαίδευση και πρακτική εφαρμογή της κοινωνικής Εργασίας. Η ύλη του μαθήματος στοχεύει στην απόκτηση γνώσεων των φοιτητών/τριων ως προς τα Ανθρώπινα Δικαιώματα την σύνδεση με την Κοινωνική Εργασία και του ρόλου των Κοινωνικών Κινημάτων ως προς την διεκδίκηση των ανθρωπίνων δικαιωμάτων. Σκοπός του μαθήματος είναι αφ’ ενός να εμβαθύνουν οι φοιτητές/τριες στις παραπάνω έννοιες και αφ’ ετέρου να γνωρίσουν παρεμβάσεις που προάγουν την κοινωνική δικαιοσύνη σε ομάδες πληθυσμού που βιώνουν στίγμα, φτώχεια, κοινωνικό αποκλεισμό και καταπίεση. Επιπλέον στο συγκεκριμένο μάθημα συμμετέχουν εκπρόσωποι κοινοτήτων, κοινωνικών κινημάτων και οργανώσεων εξυπηρετούμενων. Συγκεκριμένα, εκπρόσωποι των κοινωνικών κινημάτων και των οργανώσεων των εξυπηρετούμενων (ΛΟΑΤΚΙ, Rom, Μετανάστες/Πρόσφυγες, Αντιρατσιστικό Κίνημα, Κίνημα Αλληλεγγύης, Οργανώσεις Αστέγων, Μονογονεϊκές κλπ) παρουσιάζουν παραδείγματα συλλογικής και κοινωνικής δράσης στην διεκδίκηση δικαιωμάτων τους με σκοπό την ευαισθητοποίηση των φοιτητών/τριων αλλά και την ενεργό συμμετοχή οργανώσεων εξυπηρετούμενων στην εκπαίδευση στην Κοινωνική Εργασία.
Με την επιτυχή ολοκλήρωση του μαθήματος, οι φοιτητές/τριες θα είναι σε θέση να:
- Γνωρίζουν για τα ανθρώπινα δικαιώματα την κατηγοριοποίηση αυτών και την σύνδεση τους με την Κοινωνική Εργασία
- Να εξοικειωθούν με την έννοια των κοινωνικών δικαιωμάτων και την σύνδεση τους με το κοινωνικό κράτος
- Να αναγνωρίζουν την σημασία της συνηγορίας και της νομικής υποστήριξης στηνυπεράσπιση των ανθρωπίνων δικαιωμάτων
- Να γνωρίζουν την σημασία της συλλογικής δράσης, και τους ορισμούς για τα κινήματα
- Να γνωρίζουν την σημασία της κοινωνικής δράσης και ιδιαίτερα τον ρόλο των κινημάτων των εξυπηρετούμενων και των κοινωνικών/ πολιτικών κινημάτων στην υπεράσπιση των ανθρωπίνων δικαιωμάτων.
- Ευαισθητοποιηθούν στις διακρίσεις βάσει τάξης, φύλου, φυλής/εθνοτικής καταγωγής, σεξουαλικού προσανατολισμού, ηλικιακές διακρίσεις κλπ
- Αξιολογούν κριτικά κυρίαρχες στάσεις και αντιλήψεις προς καταπιεζόμενες πληθυσμιακές ομάδες
- Διακρίνουν τα δομικά αίτια προβλημάτων των ομάδων πληθυσμού που βιώνουν φτώχεια και κοινωνικό αποκλεισμό
- Κατανοούν εις βάθος την σημασία της υπεράσπισης των δικαιωμάτων των εξυπηρετούμενων σε συνάρτηση με την κοινωνική δράση
- Συνδέουν την micro–mezzo–macropracticeτης κοινωνικής εργασίας με την σημασία συνεργασίας των κοινωνικών λειτουργών με οργανώσεις εξυπηρετούμενων και κινήματα.
Γενικές Ικανότητες
- Προαγωγή της ελεύθερης, δημιουργικής και επαγωγικής σκέψης
- Ομαδική εργασία
- Σεβασμός στη διαφορετικότητα και πολυπολιτισμικότητα
- Επίδειξη κοινωνικής, επαγγελματικής και ηθικής υπευθυνότητας και ευαισθησίας σε ζητήματα φύλου, φυλής, τάξης, σεξουαλικού προσανατολισμού κλπ
- Αναζήτηση, ανάλυση και σύνθεση δεδομένων και πληροφοριών, με τη χρήση και των απαραίτητων τεχνολογιών
- Εργασία σε διεπιστημονικό περιβάλλον
- Προσαρμογή σε νέες καταστάσεις
- Παραγωγή νέων ερευνητικών ιδεών
- Ανάπτυξη κριτικής σκέψης
- Άσκηση κριτικής και αυτοκριτικής
ΠΕΡΙΕΧΟΜΕΝΟ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ
- Ανθρώπινα Δικαιώματα και Κοινωνική Εργασία
- Διακηρύξεις και κατηγοριοποίηση των ανθρωπίνων δικαιωμάτων
- Κοινωνικά Δικαιώματα και Κοινωνικό Κράτος
- Συλλογική δράση και κινήματα
- Η σύνδεση της Κοινωνικής Εργασίας με τα κινήματα
- Πρακτικές ενδυνάμωσης και συνηγορίας στην υπεράσπιση των ανθρωπίνων δικαιωμάτων
- Ο ρόλος των οργανώσεων των εξυπηρετούμενων και των κινημάτων στην υπεράσπιση ανθρωπίνων δικαιωμάτων.
ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ ΦΟΙΤΗΤΩΝ
Γραπτή τελική εξέταση που περιλαμβάνει:
- Ερωτήσεις πολλαπλής επιλογής
- Ερωτήσεις σύντομης απάντησης
- Κριτική ανάλυση περιπτώσεων/θεωρίας
- Συγκριτική αξιολόγηση στοιχείων θεωρίας
ΣΥΝΙΣΤΩΜΕΝΗ ΒΙΒΛΙΟΓΡΑΦΙΑ
- ΑΑλεξανδρόπουλος, Σ. (2010). Συλλογική Δράση και Αντιπροσώπευση Συμφερόντων πριν και μετά την Μεταπολίτευση στην Ελλάδα. Αθήνα: Κριτική.
- Αλεξανδρόπουλος, Σ. (2001). Θεωρίες για τη Συλλογική Δράση και τα Κοινωνικά Κινήματα, τ. Ι. Αθήνα: Κριτική.
- Αποστολέλη, Α.& Χαλκιά, Α. (2012).Σώμα, Φύλο, Σεξουαλικότητα,ΛΟΑΤΚ Πολιτικές στην Ελλαδα.Αθήνα: Πλέθρον.
- Βενιέρης, Δ. (2013). Ευρωπαϊκή Κοινωνική Πολιτική και Κοινωνικά Δικαιώματα, το τέλος των ύμνων.Αθήνα: Τόπος.
- Γιάννου,Δ. (2012). Ένα πλαίσιο Δράσης για την καταπολέμηση των Διακρίσεων βάσει Σεξουαλικού Προσανατολισμού και Έκφρασης Φύλου,στο Ιωακειμίδης, Β., Κοινωνική Εργασία για την Κοινωνική Δικαιοσύνη, Ριζοσπαστική και Κριτική Θεωρία, Πρακτική, Παραδείγματα. Αθήνα: Ίων.
- Giannou, D. (2017). Normalized Absence, Pathologised Presence –Understanding the Health Inequalities of LGBT People in Greece, Durham theses, Durham University, Available at E-Theses Online: http://etheses.dur.ac.uk/11989/.
- Davis, A. (2014). Γυναίκες, Φυλή και Τάξη. Αθήνα: Πολιτεία.
- Dedotsi, S. (2015). Social Work Education and Anti-Oppressive Practice in Greece, Unpublished Thesis, University of Manchester.
- Della Porta, D. & Diani, M. (2010). Κινήματα –Μία εισαγωγή. Αθήνα: Κριτική.
- Δουζίνας, Κ., (2006). Το τέλος των Ανθρωπίνων Δικαιωμάτων. Αθήνα: Παπαζήση.
- Fischer –Lescano A. (2014). Ανθρώπινα Δικαιώματα σε καιρούς λιτότητας, (επιμ.) Δ. Παπακώστας. Αθήνα: Ποταμός.
- Θεοδωρακόπουλος, Λ.(1995). ΑΜΦΙ και Απελευθέρωση.Αθήνα: Πολύχρωμος Πλανήτης.
- Hunt, P. (2017). Social Rights are Human Rights. UK: Centre for Welfare Reform.
- Ιωακειμίδης, Β.(2012). Κοινωνική Εργασία για την Κοινωνική Δικαιοσύνη, Ριζοσπαστική και Κριτική Θεωρία, Πρακτική, Παραδείγματα. Αθήνα: Ίων.
- Ife, J. (2009). Human Rights from Below: Achieving Rights Through Community Development. Australia: Cambridge University Press.
- Ife, J. (2012). Human Rights and Social Work: Towards Rights-Based Practice. New York: Cambridge University Press.
- Κογκίδου, Δ. (2015). Πέρααπό το Ροζ και το Γαλάζιο: Όλα τα Παιχνίδια για Όλα τα Παιδιά. Θεσσαλονίκη: Επίκεντρο.
- Κογκίδου, Δ., (1995). Μονογονεϊκές Οικογένειες, Πραγματικότητα, Προοπτικές, Κοινωνική Πολιτική. Αθήνα: «Νέα Σύνορα» Λιβάνη.
- Κογκίδου, Δ.(2004). Φύλο και Σεξουαλικότητα,στο Παπαζήση, Θ., Χατζητρύφων,Ν. & Κτενίδης, Θ. (επιμ) Ομοφυλοφιλία, Ομοφυλοφοβία, Πρακτικά 1ης Διεπιστημονικής Συνάντησης για την Ομοφυλοφιλία και την Ομοφυλοφοβία, 9,10 Οκτωβρίου. σσ 73-79, Θεσσαλονίκη: Παρατηρητής.
- Κουγιουμτζής, Γ.&Λουκά, Α. (2018).Συνηγορία και Συμβουλευτική: Προάσπιση Ανθρωπίνων Δικαιωμάτων και Ψυχικής Υγείας. Αθήνα: Γρηγόρη.
- Langan, M., Lesley, D. (1992). Women Oppression and Social Work, Issues in Anti-Discriminatory Practice. Britain: Taylor and Francis.
- Lavalette, M., Penkenth, L., (2014). Race, Racism and Social Work, Contemporary Issues and Debates. Britain: Policy Press.
- Lundy C. (2011). Social Work, Social Justice and Human Rights, A structural approach to practice. University of Toronto Press.
- Miles, L., (2011). LGBT Oppression, Sexualities and Radical Social Work Today in Lavalette, M., ed. Radical Social Work Today, Social Work at the Crossroads. Britain: Policy Press
- Ντούσας, Δ.(1997). Rom και Φυλετικές Διακρίσεις. Αθήνα: Gutenberg.
- Papadaki, E. & Papadaki, V. (2011). ‘So, what about homosexuals?’—Views on homosexuality among social work students in Crete, Greece. European Journal of Social Work, 14(2): 265-280.
- Παπαζήση, Θ., Χατζητρύφων Ν. & Κτενίδης, Θ., (επιμ) (2007). Ομοφυλοφιλία, Ομοφυλοφοβία, Πρακτικά 1ης Διεπιστημονικής Συνάντησης για την Ομοφυλοφιλία και την Ομοφυλοφοβία, 9,10 Οκτωβρίου. Θεσσαλονίκη: Παρατηρητής.
- Payne, M. (2000). Σύγχρονη Θεωρία Κοινωνικής Εργασίας. Αθήνα: Ελληνικά Γράμματα.
- Penketh, L, (2011). Social Work and Women’s Oppression Today in in Lavalette, M., ed. Radical Social Work Today, Social Work at the Crossroads. Britain: Policy Press
- Πετμεζίδου, Μ. &Παπαθεοδώρου Χ. (2004). Φτώχεια και Κοινωνικός Αποκλεισμός, Αθήνα: Εξάντας.
- Πουλόπουλος,Χ. (2014). Κρίση, Φόβος και Διάρρηξη της Κοινωνικής Συνοχής.Αθήνα: Τόπος.
- Reichert, E. (2011). Human Rights and Social Work. New York: Columbia University Press.
- Στρατηγάκη, Μ. (2007). Το Φύλο της Κοινωνικής Πολιτικής.Αθήνα: Μεταίχμιο
- Συνήγορος του Πολίτη (2009). Καταπολέμηση των Διακρίσεων, διαθέσιμο online
- Σωτηρέλης, Γ. & Τσαϊτουρίδης, Χ. (2007). Κοινωνικά Δικαιώματα και Κρίση του Κράτους Πρόνοιας. Αθήνα: Σαββάλας.
- Τελώνη, Δ.Δ. (2012). Κοινωνική δράση και κοινωνική εργασία στην κοινότητα με μετανάστες/πρόσφυγες: Η περίπτωση της Πάτρας ως εναλλακτικό μοντέλο δράσης στο Ιωακειμίδης, Β., Κοινωνική Εργασία για την Κοινωνική Δικαιοσύνη, Ριζοσπαστική και Κριτική Θεωρία, Πρακτική, Παραδείγματα. Αθήνα: Ίων
- Teloni, D.D.&Mantanika, R. (2015). This is a cage for migrants: The rise of racism and challenges for social work in Greek context. Critical and Radical Social Work. 3(2), pp. 189-206.
- Thompson, N. (2002). Social Movements, Social Justice and Social Work. British Journal of Social Work, 32: 711-722.
- Tilly, Ch. (2007). Κοινωνικά Κινήματα 1768-2004.Αθήνα: Σαββάλας.
- Τσιάκαλος, Γ.(2008). Η Παγκοσμιοποίηση του Ρατσισμού.Θεσσαλονίκη: Επίκεντρο.
- Τσιάκαλος, Γ., Κογκίδου, Δ. & Τρέσσου, Ε.(1997). Η Σημασία της Ανάλυσης Ρατσιστικού Λόγου στην Ερμηνεία Εμφάνισης του Ρατσισμού. Θεσσαλονίκη: Παρατηρητής.
Συναφή επιστημονικά περιοδικά
- BritishJournalofSocialWork
- Critical and Radical Social Work Journal
- Critical Social Policy
- Ethics and Values in Social Work
- European Journal of Social Work
- European Journal of Women’s Studies
- International Journal of Social Work
- Journal of Human Rights Practice
- Journal of Human Rights and Social Work
- Journal of Poverty and Social Justice
- Social Work and Society
- The International Journal of Human Rights
- Επιθεώρηση Κοινωνικών Ερευνών
- Κοινωνική Εργασία
- Κοινωνική Πολιτική