Αναπτυξιακή Ψυχοπαθολογία

Κωδικός Μαθήματος:

509

Semester:

Ε΄ Εξάμηνο

Κατηγορία:

Κατ' επιλογή υποχρεωτικά - Β΄ ΟΜΑΔΑ ( ΜΕΥ )

Ώρες:

3

Μονάδες ECTS:

4

Σύνδεσμος στο eClass:

https://eclass.uniwa.gr/courses/SDOKE130/



ΜΑΘΗΣΙΑΚΑ ΑΠΟΤΕΛΕΣΜΑΤΑ

Η αναπτυξιακή ψυχοπαθολογία αποτελεί τον επιστημονικό κλάδο ο οποίος μελετά τα δυσπροσαρμοστικά μοτίβα συναισθημάτων, αντιλήψεων και συμπεριφοράς, καθώς και τις διαδικασίες που οδηγούν σε αυτά ή αποτρέπουν την εκδήλωσή τους στα πλαίσια της τυπικής ανάπτυξης. Σκοπός του μαθήματος είναι να κατανοήσουν οι φοιτητές τις αποκλίσεις από την τυπική πορεία της ανάπτυξης, να αποκτήσουν βασικές γνώσεις για την ανίχνευση των προβλημάτων αυτών και να ευαισθητοποιηθούν σε βασικές αρχές που διέπουν την προσέγγιση των παιδιών και εφήβων με αναπτυξιακές δυσκολίες.
Με την επιτυχή ολοκλήρωση του μαθήματος, οι φοιτητές θα είναι σε θέση να:

  • Αναγνωρίζουν τις περιπτώσεις παιδιών και εφήβων με αναπτυξιακές δυσκολίες.
  • Αποκτήσουν τεκμηριωμένη και αξιοποιήσιμη γνώση για τη συμπτωματολογία, τη διαγνωστική αξιολόγηση, τους παράγοντες κινδύνου και τη θεραπευτική αντιμετώπιση των σημαντικότερων ψυχοπαθολογικών καταστάσεων κατά την παιδική και εφηβική ηλικία.
    Αποκτήσουν ουσιώδεις δεξιότητες στην αναπτυξιακά κατάλληλη προσέγγιση των παιδιών και εφήβων με αποκλίνουσα ανάπτυξη. 
  • Συνεργάζονται αποτελεσματικά στα πλαίσια διεπιστημονικής ομάδας για τη στήριξη του παιδιού με αναπτυξιακές δυσκολίες και της οικογένειάς του

 

Γενικές Ικανότητες

  • Αναζήτηση, ανάλυση και σύνθεση δεδομένων και πληροφοριών, με τη χρήση και των απαραίτητων τεχνολογιών
  • Προσαρμογή σε νέες καταστάσεις
  • Εργασία σε διεπιστημονικό περιβάλλον
  • Προαγωγή της ελεύθερης, δημιουργικής και επαγωγικής σκέψης
  • Σεβασμός στη διαφορετικότητα
  • Κατανόηση και ερμηνεία των αποκλίσεων στην ανάπτυξη
  • Ευαισθητοποίηση απέναντι στα παιδιά με αναπτυξιακά προβλήματα

 

ΠΕΡΙΕΧΟΜΕΝΟ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ

  1. Η αναπτυξιακή προσέγγιση στην ψυχοπαθολογία
  2. Η αιτιολογία της εκδήλωσης ψυχοπαθολογίας σε παιδιά και εφήβους
  3. Διαταραχές Αυτιστικού Φάσματος
  4. Διαταραχές Λόγου και Ομιλίας
  5. Τραυλισμός
  6. Διαταραχή Ελλειμματικής Προσοχής-Υπερκινητικότητα
  7. Ειδική Μαθησιακή Διαταραχή
  8. Εναντιωτική Προκλητική Διαταραχή και Διαταραχή Διαγωγής
  9. Νοητική Αναπηρία
  10. Διαταραχές Άγχους και Ιδεοψυχαναγκαστική Διαταραχή στα Παιδιά
  11. Διαταραχές Απέκκρισης

 

ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ ΦΟΙΤΗΤΩΝ

Γραπτή τελική εξέταση που περιλαμβάνει:

  • Ερωτήσεις πολλαπλής επιλογής
  • Ερωτήσεις σύντομης απάντησης
  • Συγκριτική αξιολόγηση στοιχείων θεωρίας
  • Ανάλυση και ερμηνεία περιστατικού

 

ΣΥΝΙΣΤΩΜΕΝΗ ΒΙΒΛΙΟΓΡΑΦΙΑ

  • Cooper, M., Hooper, C., & Thompson, M. (2012). Ψυχική υγεία παιδιών και εφήβων. Θεωρία και πράξη (επιμ. Γ. Παπαδάτος, μετ. Σ. Χάσκου). Αθήνα: Επιστημονικές εκδόσεις Παρισιάνου.
  • Happe, F. (2003). Αυτισμός. Αθήνα: Gutenberg.
  • Hill, J., & Maughan, B. (2013). Διαταραχές διαγωγής στην παιδική και εφηβική ηλικία. Αθήνα: Επιστημονικές εκδόσεις Παρισιάνου.
  • Κάκουρος, Ε., & Μανιαδάκη, Κ. (2002). Ψυχοπαθολογία παιδιών και εφήβων –Αναπτυξιακή προσέγγιση-. Αθήνα: Τυπωθήτω.
  • Κάκουρος, Ε., & Μανιαδάκη, Κ. (2006). Τραυλισμός. Η φύση και η αντιμετώπισή του στα παιδιά και τους εφήβους. Αθήνα: Τυπωθήτω.
  • Κάκουρος, Ε., & Μανιαδάκη, Κ. (2012). Διαταραχή Ελλειμματικής Προσοχής – Υπερκινητικότητα. Θεωρητικές προσεγγίσεις και θεραπευτική αντιμετώπιση. Αθήνα: Gutenberg.
    Καλαντζή-Αζίζι, Α.& Ζαφειροπούλου, Μ. (Επιμ.) (2004). Προσαρμογή στο σχολείο. Αθήνα: Ελληνικά Γράμματα.
  • Καλαντζή-Αζίζι, Α.& Σοφιανοπούλου, Α. (Επιμ.) (2016). Γνωσιακή-συμπεριφοριστική θεραπεία παιδιών και εφήβων. Αθήνα: Πεδίο.
  • Κανδαράκης, Α. Γ. (2004). Συνυπάρχουν οι μαθησιακές δυσκολίες με τα προβλήματα συμπεριφοράς; Αθήνα: Σαββάλας.
  • Κουρκούτας, Η. & Chartier, J.P. (2008). Παιδιά και έφηβοι με ψυχοκοινωνικές και μαθησιακές διαταραχές. Στρατηγικές παρέμβασης. Αθήνα: Τόπος.
  • Κουρκούτας, Η.Ε. (2007). Προβλήματα συμπεριφοράς στα παιδιά. Παρεμβάσεις στο πλαίσιο της οικογένειας και του σχολείου. Αθήνα: Ελληνικά Γράμματα.
  • Μανιαδάκη, Κ., & Κάκουρος, Ε. (2016). H διαχείριση της ΔΕΠ-Υ. Από τη θεωρία στην πράξη. Αθήνα: Gutenberg.
  • Μαριδάκη-Κασσωτάκη, Κ. (2007). Δυσκολίες μάθησης. Ψυχοπαιδαγωγική προσέγγιση. Αθήνα: Ελληνικά Γράμματα.
  • Wenar, Ch., & Kerig, P. (2008). Εξελικτική Ψυχοπαθολογία. (Επιμ. Δ. Μαρκουλής & Ε. Γεωργάκα). Αθήνα: Τυπωθήτω.
  • Wilmshurst, L. (2011). Εξελικτική ψυχοπαθολογία. Μια αναπτυξιακή προσέγγιση (Μετ. Μ. Κουλεντιανού, Επιμ. Η.Γ. Μπεζεβέγκης). Αθήνα: Gutenberg.

Συναφή επιστημονικά περιοδικά

  • Ψυχολογία
  • Hellenic Journal of Psychology
  • Εγκέφαλος
  • Development and Psychopathology
  • Journal of Abnormal Child Psychology
  • Journal of the American Academy of Child and Adolescent Psychiatry
  • Journal of Child Psychology and Psychiatry