ΜΑΘΗΣΙΑΚΑ ΑΠΟΤΕΛΕΣΜΑΤΑ
H συγγραφή μιας επιστημονικής εργασίας διέπεται από συγκεκριμένους κανόνες, έχει δική της μεθοδολογία και ακολουθεί ορισμένα βασικά βήματα. Το μάθημα έχει ως στόχο να εξοικειώσει τους φοιτητές με τα βασικά είδη επιστημονικών εργασιών, την αναζήτηση και κατάλληλη αξιοποίηση των πηγών και τη μεθοδολογία συγγραφής μιας επιστημονικής εργασίας στα πλαίσια της δεοντολογίας και του σεβασμού των πνευματικών δικαιωμάτων.
Με την επιτυχή ολοκλήρωση του μαθήματος, οι φοιτητές θα είναι σε θέση να:
- Αναγνωρίζουν την αξία της επιστημονικής έρευνας
- Έχουν εξοικειωθεί με τις βασικές αρχές που διέπουν τον γραπτό επιστημονικό λόγο και την συγγραφή μιας επιστημονικής εργασίας
- Διαχειρίζονται και να χρησιμοποιούν ψηφιακές και έντυπες πηγές
- Επιλέγουν και να συνδυάζουν βιβλιογραφικές πηγές για την ανάπτυξη επιστημονικού λόγου
- Να διεξάγουν εκτεταμένη βιβλιογραφική έρευνα με σύγχρονες τεχνικές και μεθόδους
- Αναπτύσσουν αναλυτική και κριτική σκέψη
- Συνθέτουν και να οργανώνουν πρωτογενή και δευτερογενή δεδομένα
- Χρησιμοποιούν ορθά τις βιβλιογραφικές παραπομπές
- Αποφεύγουν τη λογοκλοπή
- Αξιοποιούν δεξιότητες συγγραφής επιστημονικής εργασίας.
Γενικές Ικανότητες
- Αναζήτηση, ανάλυση και σύνθεση δεδομένων και πληροφοριών, με τη χρήση και των απαραίτητων τεχνολογιών
- Αυτόνομη εργασία
- Ομαδική εργασία
- Σχεδιασμός και διαχείριση έργων
- Προαγωγή της ελεύθερης, δημιουργικής και επαγωγικής σκέψης
- Συγγραφή επιστημονικής εργασίας
ΠΕΡΙΕΧΟΜΕΝΟ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ
- Τα είδη και οι στόχοι της επιστημονικής εργασίας
- Η αναζήτηση των βιβλιογραφικών πηγών στη βιβλιοθήκη
- Η αναζήτηση των βιβλιογραφικών πηγών σε ηλεκτρονικές βάσεις δεδομένων
- Η αναζήτηση των βιβλιογραφικών πηγών στο διαδίκτυο
- Η διαδικασία της βιβλιογραφικής επισκόπησης
- Βασικές αρχές για τη συγγραφή μιας επιστημονικής εργασίας
- Η λογοκλοπή και οι βασικοί κανόνες για την αποφυγή της
- Η δομή της επιστημονικής εργασίας
- Η χρήση των βιβλιογραφικών παραπομπών στην επιστημονική εργασία
- Ο πίνακας των βιβλιογραφικών αναφορών
- Ο τελικός έλεγχος της επιστημονικής εργασίας
ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ ΦΟΙΤΗΤΩΝ
Γραπτή τελική εξέταση που περιλαμβάνει (60% του συνολικού βαθμού):
- Ερωτήσεις πολλαπλής επιλογής
- Ερωτήσεις σύντομης απάντησης
Γραπτή εργασία σε ομάδες των 3-4 ατόμων (40% του συνολικού βαθμού). Τα κριτήρια αξιολόγησης της εργασίας είναι τα εξής:
- Ανταπόκριση του περιεχομένου της εργασίας στο θέμα της
- Σαφήνεια και ποιότητα επιστημονικού λόγου
- Ορθότητα της δομής της εργασίας
- Καταλληλότητα και επάρκεια πηγών
- Σωστή χρήση των βιβλιογραφικών παραπομπών
- Σωστή συγγραφή του βιβλιογραφικού πίνακα
- Κριτική ανάλυση και σύνθεση των πηγών
- Βαθμός διαφάνειας κριτικής σκέψεης
- Πρωτοτυπία
ΣΥΝΙΣΤΩΜΕΝΗ-ΒΙΒΛΙΟΓΡΑΦΙΑ
- American Psychological Association (2010). A complete resource for writing and publishing in the social and behavioral sciences. Washington, DC: Author.
- Ανδρεαδάκης Ν. & Βάμβουκας Μ. (2005). Οδηγός για την εκπόνηση και τη σύνταξη γραπτής ερευνητικής εργασίας. Αθήνα: Ατραπός.
- Bell, J. (2007). Πώς να συντάξετε μία επιστημονική εργασία. Αθήνα: Μεταίχμιο.
- Ευδωρίδου Ε. & Καρακασίδης Θ. (2015). Ακαδημαϊκή Γραφή. Αθήνα: Εκδόσεις Τζιόλα.
- Howard, K. & Sharp, J. A. (1994) Η Επιστημονική Μελέτη. Οδηγός Σχεδιασμού και Διαχείρισης Πανεπιστημιακών Ερευνητικών Εργασιών. Αθήνα: Gutenberg.
- Ζαφειρόπουλος, K. (2015). Πώς γίνεται μια επιστημονική εργασία; (2η εκδ.) Αθήνα: Κριτική.
- Θεοφιλίδης, Χ. (1995) Η συγγραφή επιστημονικής εργασίας: Από τη θεωρία στην πράξη. Αθήνα: Δαρδανός.
- Μαρίνος, Μ. (2000). Πως Γράφεται μια Φοιτητική Εργασία. Αθήνα: Σάκκουλα.
- Μπουρλιάσκος, Β. (2010). Πώς γράφεται μια επιστημονική εργασία. Αθήνα: Διόνικος.