Σταμάτη Ελένη

qode interactive strata
Υποψήφιοι/ες Διδάκτορες/ισσες
Ηλεκτρονική Αλληλογραφία

estamati@uniwa.gr

Ο σχολικός εκφοβισμός στη δευτεροβάθμια εκπαίδευση: Στάσεις και αντιλήψεις εκπαιδευτικών, πρώιμες ολιστικές παρεμβάσεις.

Η παρούσα μελέτη αφορά στη διερεύνηση των γνώσεων και των απόψεων των εκπαιδευτικών αποκλειστικά της Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης,στο λεκανοπέδιο Αττικής, σε θέματα πρόληψης και αντιμετώπισης φαινομένων σχολικού εκφοβισμού. Ειδικότερα, θα επιχειρηθεί η καταγραφή των απόψεών τουςαναφορικά με το φαινόμενο του σχολικού εκφοβισμού, όπως αυτό εντοπίζεται στα δημόσια γυμνάσια και λύκεια του κεντρικού και βόρειου τομέα Αττικής, των μεθόδων που ήδη αξιοποιούν για την πρόληψη και αντιμετώπιση τέτοιων φαινομένων και η καταγραφή των προτάσεών τους σχετικά με το σχεδιασμό και την υλοποίηση αποτελεσματικών επιμορφωτικών προγραμμάτων για τον σχολικό εκφοβισμό στη δευτεροβάθμια εκπαίδευση. Η ενδοσχολική βία είναι ένα φαινόμενο το οποίο δεν παρατηρείται μόνο στις σύγχρονες κοινωνίες αλλά προϋπάρχει εδώ και αρκετές δεκαετίες. Αυτό που διαφοροποιείται σήμερα είναι ίσως η εμφάνιση όλο και περισσότερων και διαφορετικής μορφής περιστατικών βίας τα οποία, με την παρέλευση του χρόνου, γίνονται όλο και πιο έντονα. Ενώ δηλαδή στην ευρωπαϊκή βιβλιογραφία έχουν πραγματοποιηθεί πολυάριθμες έρευνες που αφορούν στο συγκεκριμένο φαινόμενο, η ελληνική βιβλιογραφία, δυστυχώς είναι ελλιπής ως προς αυτό. Η θεωρητική προσέγγιση της μελέτης θα βασιστεί κυρίως στην ευρωπαϊκή βιβλιογραφία, καθώς, όπως ήδη έχει αναφερθεί, η εγχώρια είναι εξαιρετικά περιορισμένη κυρίως ως προς τις προτάσεις και μεθόδους αναγνώρισης, πρόληψης και αντιμετώπισης του σχολικού εκφοβισμού στη δευτεροβάθμια εκπαίδευση. Ημεθοδολογίατηςέρευναςθαείναιποιοτική,μεκύριοερευνητικόεργαλείοτην ημιδομημένησυνέντευξη, καθώς μέσω αυτής δίνεται η ευκαιρία να διερευνηθούν σε βάθος οι απόψεις και οι προσωπικές εμπειρίες των εκπαιδευτικών, προκειμένου, εν συνεχεία, να τεθούν από την ερευνήτρια προτάσεις και μέθοδοι άμβλυνσης του φαινομένου, βασιζόμενες σε αντίστοιχα ευρωπαϊκά προγράμματα, τα οποία, προηγουμένως θα προσαρμοστούν στην ελληνική πραγματικότητα. Στόχος της παρούσας μελέτης είναι η ανάπτυξη ολιστικών προσεγγίσεων για την αντιμετώπιση της σχολικής βίας και του εκφοβισμού, με τη συμμετοχή και τη συμβολή όλων των μελών της σχολικής κοινότητας σε συνεργασία με φορείς και την τοπική κοινωνία.

Λέξεις κλειδιά: Σχολικός Εκφοβισμός, Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση, Εκπαιδευτικοί, Ολιστικές Παρεμβάσεις Πρόληψης και Αντιμετώπισης του σχολικού εκφοβισμού

Στυλιανή Παπαμιχαήλ (επιβλ.), Επίκουρη Καθηγήτρια στο Τμήμα Κοινωνικής Εργασίας της Σχολής Διοικητικών, Οικονομικών και Κοινωνικών Επιστημών του Πανεπιστημίου Δυτικής Αττικής.

Ευστράτιος Γεωργούλας, Καθηγητής, Τμήμα Κοινωνιολογίας, Πανεπιστήμιο Αιγαίου.

Κωνσταντίνα Σκλάβου, Επίκουρη Καθηγήτρια στο Τμήμα Κοινωνικής Εργασίας του Πανεπιστημίου Δυτικής Αττικής

15/12-12-2023