ΜΑΘΗΣΙΑΚΑ ΑΠΟΤΕΛΕΣΜΑΤΑ
Η Πτυχιακή Εργασία συνιστά μια αυτοτελή επιστημονική και συστηματική προσέγγιση και ανάλυση ενός ζητήματος, στηρίζεται στην υπάρχουσα βιβλιογραφία και αξιοποιεί τις γνώσεις και δεξιότητες που αποκτήθηκαν κατά τη διάρκεια των σπουδών. Σκοπός της Πτυχιακής Εργασίας είναι οι φοιτητές να εμβαθύνουν σε ένα θέμα σχετικό με την ειδικότητα, μέσω βιβλιογραφικής ή και εμπειρικής έρευνας με στόχο τη βελτίωση των ακαδημαϊκών και επαγγελματικών προσόντων τους.
Με την επιτυχή ολοκλήρωση της πτυχιακής εργασίας, οι φοιτητές θα είναι σε θέση να:
- Αναγνωρίζουν την αξία της επιστημονικής έρευνας
- Διαχειρίζονται και να χρησιμοποιούν ψηφιακές και έντυπες πηγές
- Να διεξάγουν εκτεταμένη βιβλιογραφική έρευνα με σύγχρονες τεχνικές και μεθόδους
- Αναπτύσσουν αναλυτική και κριτική σκέψη
- Συνθέτουν και να οργανώνουν πρωτογενή και δευτερογενή δεδομένα
- Αξιοποιούν δεξιότητες συγγραφής επιστημονικής εργασίας.
Γενικές Ικανότητες
- Αναζήτηση, ανάλυση και σύνθεση δεδομένων και πληροφοριών, με τη χρήση και των απαραίτητων τεχνολογιών
- Αυτόνομη εργασία
- Ομαδική εργασία
- Σχεδιασμός και διαχείριση έργων
- Προαγωγή της ελεύθερης, δημιουργικής και επαγωγικής σκέψης
- Συγγραφή επιστημονικής εργασίας
ΠΕΡΙΕΧΟΜΕΝΟ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ
Η πτυχιακή εργασία μπορεί να είναι βιβλιογραφική ή ερευνητική. Η βιβλιογραφική πτυχιακή εργασία αποτελεί μια συστηματική καικριτική συζήτηση της υπάρχουσας γνώσης γύρω από ένα θέμα. Η ερευνητική πτυχιακή εργασία έχει ως στόχο να προάγει την υπάρχουσα γνώση με τη διενέργεια μικρής κλίμακας ποιοτικής ή ποσοτικής έρευνας σε σχέση με συγκεκριμένα ερευνητικά ερωτήματα. Στην τελική της μορφή, η πτυχιακή εργασία έχει σκοπό να παρουσιάσει στον αναγνώστη, με δομημένο τρόπο, την οργάνωση τoυ υπό διερεύνηση θέματος, και συγκεκριμένα:
- Τα γενικά χαρακτηριστικά του υπό διερεύνηση θέματος
- Τις κρίσιμες εργασίες σε κάθε περιοχή του θέματος
- Τις επιμέρους διαστάσεις ή υποπεριοχές έρευνας σχετικά με το θέμα
- Τα ερευνητικά ερωτήματα τα οποία αναζητούν ακόμη απάντηση
- Τα κυριότερα ερευνητικά συμπεράσματα (ομοιότητες, διαφορές, ελλείψεις, αμφιλεγόμενα σημεία).
ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ ΦΟΙΤΗΤΩΝ
Η εξέταση της πτυχιακή εργασίας γίνεται από τριμελή επιτροπή, η οποία αποτελείται από τον επιβλέποντα καθηγητή και από δύο επιπλέον μέλη Δ.Ε.Π..Ο κάθε φοιτητής (εάν πρόκειται περί ατομικής πτυχιακής εργασίας) ή η κάθε ομάδα (εάν πρόκειται για ομαδική πτυχιακή εργασία), με την ολοκλήρωση εκπόνησης της πτυχιακής εργασίας, υποβάλλει στη Γραμματεία του Τμήματος:
- Αίτηση Εξέτασης Πτυχιακής Εργασίας, η οποία πρέπεινα είναι υπογεγραμμένη από τον φοιτητή και τον επιβλέποντα καθηγητή, όπως αναγράφεται στην Αίτηση Εξέτασης.
- Αντίγραφο της πτυχιακής εργασίας σε ηλεκτρονική μορφή (CD) υπογεγραμμένο από τον επιβλέποντα καθηγητή.
- Τρία αντίγραφα της εργασίας σε έντυπη μορφή (ένα για κάθε για μέλος της τριμελούς επιτροπής).
Η τριμελής επιτροπή παραλαμβάνει τα αντίγραφα της εργασίας από τη Γραμματεία και ορίζει, σε συνεννόηση με το φοιτητή, ημέρα, ώρα και τόπο εξέτασης συντάσσοντας σχετική ανακοίνωση, η οποία πρέπει να δημοσιοποιείται ανάλογα (πίνακες ανακοινώσεων, ιστοσελίδες). Κατά την εξέταση, γίνεται σύντομη παρουσίαση της πτυχιακής εργασίας από τους φοιτητές, στο τέλος της οποίας τα μέλη της επιτροπής εξέτασης υποβάλουν ερωτήσεις.Μετά την παρουσίαση της πτυχιακής εργασίας,τα μέλη της τριμελούς επιτροπής συνεδριάζουν και την αξιολογούν υποχρεωτικά βάσει σταθμισμένων κριτηρίων. Τα ακριβή κριτήρια και οι συντελεστές στάθμισής τους αποφασίζονται από τη Συνέλευση κάθε Τμήματος. Ενδεικτικά τα κριτήρια αξιολόγησης μιας πτυχιακής εργασίας μπορεί να είναι:
- Οργάνωση -Σχεδιασμός
- Τεχνική και θεωρητική κατανόηση
- Ανάλυση, σύνθεση και επίτευγμα
- Αποτελέσματα και Συμπεράσματα
- Παρουσίαση
ΣΥΝΙΣΤΩΜΕΝΗ ΒΙΒΛΙΟΓΡΑΦΙΑ
- American Psychological Association (2010). A complete resource for writing and publishing in the social and behavioral sciences. Washington, DC: Author.
- Ανδρεαδάκης Ν. &Βάμβουκας Μ. (2005). Οδηγός για την εκπόνηση και τη σύνταξη γραπτής ερευνητικής εργασίας. Αθήνα: Ατραπός, 2005.
- Bell, J. (2007). Πώς να συντάξετε μία επιστημονική εργασία. Αθήνα: Μεταίχμιο.
- Howard, K. &Sharp, J. A. (1994)Η Επιστημονική Μελέτη. Οδηγός Σχεδιασμού και Διαχείρισης Πανεπιστημιακών Ερευνητικών Εργασιών.Αθήνα: Gutenberg.
- Ευδωρίδου,Ε. &Καρακασίδης Θ. (2015). Ακαδημαϊκή Γραφή. Αθήνα: Εκδόσεις Τζιόλα.
- Ζαφειρόπουλος, K. (2015). Πώς γίνεται μια επιστημονική εργασία; (2ηεκδ.) Αθήνα: Κριτική.
- Θεοφιλίδης, Χ. (1995).Η συγγραφή επιστημονικής εργασίας: Από τη θεωρία στην πράξη.Αθήνα: Δαρδανός.
- Μαρίνος, Μ. (2000).Πως Γράφεται μια Φοιτητική Εργασία.Αθήνα: Σάκκουλα.
- Μπουρλιάσκος, Β. (2010). Πώς γράφεται μια επιστημονική εργασία. Αθήνα: Διόνικος.
Περίγραμμα
Οι φοιτητές που θα επιλέξουν συγγραφή Πτυχιακής Εργασίας απαλλάσσονται: (α) από το μάθημα επιλογήςΑ ́ ΟΜΑΔΑΣ ΚΑΤ ́ ΕΠΙΛΟΓΗΝ ΥΠΟΧΡΕΩΤΙΚΩΝ ΜΑΘΗΜΑΤΩΝ του Ε ́ εξαμήνου και (β)από το μάθημα επιλογήςτης Δ ́ΟΜΑΔΑΣ ΚΑΤ ́ ΕΠΙΛΟΓΗΝ ΥΠΟΧΡΕΩΤΙΚΩΝ ΜΑΘΗΜΑΤΩΝ του ΣΤ ́ εξαμήνου (συνολικά από 2 μαθήματα).
Προϋπόθεση επιλογής του μαθήματος: βαθμός τουλάχιστον 7,5 στο μάθημα Μεθοδολογία Συγγραφής Επιστημονικής Εργασίας και επιτυχής παρακολούθηση των μαθημάτων Ποιοτικές Μέθοδοι στην Κοινωνική Έρευνα και Ποσοτικές Μέθοδοι στην Κοινωνική Έρευνα.