ΜΑΘΗΣΙΑΚΑ ΑΠΟΤΕΛΕΣΜΑΤΑ
Με την επιτυχή ολοκλήρωση του μαθήματος, οι φοιτητές θα είναι σε θέση να:
- Κατανοούν τα οικονομικά, κοινωνικά, πολιτικά, και θρησκευτικά αίτια που συμβάλουν στη δημιουργία του μεταναστευτικού και προσφυγικού φαινομένου
- Να κατανοούν τις έννοιες της πολυπολιτισμικότητας, της ταυτότητας, της ετερότητας, του κοινωνικού αποκλεισμού, των στερεοτύπων και των προκαταλήψεων
- Να κατανοούν τη διαφοροποίηση των εννοιών της αφομοίωσης, της ενσωμάτωσης και της κοινωνικής ένταξης
- Κατανοούν το ψυχοκοινωνικό προφίλ των διαφορετικών πολιτισμικών ομάδων (μετανάστες, πρόσφυγες, Ρομά) και τους ιδιαίτερους επικοινωνιακούς κώδικες (λεκτικούς και μη λεκτικούς)
- Κατανοούν τα αισθήματα απώλειας, της πολιτισμικής, ψυχολογικής και κοινωνικής ταυτότητας, που συνοδεύουν τους μετακινούμενους και πολιτισμικά διαφοροποιημένους πληθυσμούς
- Υιοθετήσουν αξίες, στάσεις και σεβασμό στη διαφορετικότητα, προωθώντας τις αρχές και τις αξίες της κοινωνικής δικαιοσύνης.
- Εφαρμόζουν τις τεχνικές της αντιρατσιστικής προσέγγισης
- Αντιλαμβάνονται τις δυσκολίες προσαρμογής και τη διαδικασία της κοινωνικής ενσωμάτωσης καθώς και τις συνέπειές τους τόσο για τις μειονοτικές όσο και για την κυρίαρχη κοινωνική ομάδα
- Διαχειρίζονται αποτελεσματικά διλήμματα και συγκρούσεις που αντιμετωπίζουν ως επαγγελματίες στη συνεργασία τους με πολίτες που διαθέτουν διαφορετικό αξιακό και πολιτισμικό υπόβαθρο
Γενικές Ικανότητες
- Αναζήτηση, ανάλυση και σύνθεση δεδομένων και πληροφοριών, με τη χρήση και των απαραίτητων τεχνολογιών
- Προσαρμογή σε νέες καταστάσεις
- Εργασία σε διεπιστημονικό περιβάλλον
- Σεβασμός στη διαφορετικότητα και την πολυπολιτισμικότητα
- Προάσπιση των ανθρωπίνων δικαιωμάτων και της κοινωνικής δικαιοσύνη
ΠΕΡΙΕΧΟΜΕΝΟ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ
- Διάκριση των εννοιών «μετανάστης», «πρόσφυγας», νομικό πλαίσιο.
- Ανάλυση των εννοιών «έθνος», «φυλή», πολιτισμική ταυτότητα», «ετερότητα», «ρατσισμός», «διάκριση», «στερεότυπα», «προκαταλήψεις», «πολιτισμική επάρκεια». Ασκήσεις αξιολόγησης στερεοτύπων
- Θεωρητικές προσεγγίσεις, εξέλιξη της κοινωνικής εργασίας με μετανάστες και μειονοτικές ομάδες κατά Ellyκαι Denney (Δομική θέση, Πολιτισμικό έλλειμμα, Φιλελεύθερος πλουραλισμός, Πολιτισμικός πλουραλισμός).
- Αφομοιωτική αντίληψη, Πολιτισμική επάρκεια, Επιπολιτισμός, Προώθηση κοινωνικής δικαιοσύνης και κοινωνικών δικαιωμάτων.
- Πολιτισμικό σοκ, στάδια
- Αντιρατσιστικές προσεγγίσεις στη Διαπολιτισμική κοινωνική εργασία
- Κοινωνική εργασία με μετανάστες/ πρόσφυγες σε μικρο, μέσο και μάκρο επίπεδο
- Συνέντευξη με πολιτισμικά διαφοροποιημένες ομάδες, συνεργασία με μεταφραστή/ διαμεσολαβητές
- Θρησκεία και κοινωνική εργασία (το παράδειγμα του Ισλάμ)
- Κατανόηση της ατομικής πολιτισμικής ταυτότητας του επαγγελματία ως μέσο κατανόησης του «άλλου». Παραδείγματα προσδιορισμού πολιτισμικής ταυτότητας.
ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ ΦΟΙΤΗΤΩΝ
Γραπτή τελική εξέταση που περιλαμβάνει:
- Ερωτήσεις πολλαπλής επιλογής
- Ερωτήσεις σύντομης απάντησης
- Συγκριτική αξιολόγηση στοιχείων θεωρίας
ΣΥΝΙΣΤΩΜΕΝΗ ΒΙΒΛΙΟΓΡΑΦΙΑ
- Bemak, F., Chung, R., & Pedersen, P. (2003). Counseling refugees: A psychosocial Approach to Innovative Multicultural Interventions. USA: greenwoodPublishingGroup.
- Βουλγαρίδου, Μ. & Τομαράς, Β. (2001) Προσφυγική Οικογένεια και Ψυχική Υγεία. ΗΕλληνικήεμπειρία. ΤετράδιαΨυχιατρικής, 74,9-24.
- Dominelli, L. (2002). Antioppressive Social Work Theory and Practice. Palgrave, Macmillan.
- ΕυρωπαϊκήΈρευνα σχετικά με την πρόσβαση στην ιατρική περίθαλψη των μεταναστών χωρίς νόμιμα έγγραφα παραμονής. Αθήνα: ΓιατροίτουΚόσμου.
- Furnhum, A. & Bochner, S. (1986). Culture Shock: Psychological reactions to unfamiliar environments.New York: Methuen.
- Ζαϊμάκης, Γ., & Κανδυλάκη, Α. (2005, επιμ.). Δίκτυα Κοινωνικής Προστασίας: Μορφές Παρέμβασης σε ευπαθείς ομάδες και σε πολυπολιτισμικές κοινότητες. Αθήνα:Kριτική.
- Hall, S. (1996). Who needs “Identiy”? in Hall, S. καιGay, P. (Eds.), Questions of Cultural Identity (pp. 1-17). London: Sage Publications.
- Καλαντζή-Αζίζι, Α., Ζώνιου-Σιδέρη, Α.&Βλάχου, Α. (1996). Προκαταλήψεις και Στερεότυπα: Δημιουργία και Αντιμετώπιση. Αθήνα: Γενική Γραμματεία Λαϊκής Επιμόρφωσης.
- Κανδυλάκη, Α. (2009). Κοινωνική Εργασία σε Πολυπολιτισμικό περιβάλλον. Αθήνα: Εκδόσεις Τόπος.
- Κούρτοβικ, Ι. (2001). Μετανάστες: ανάμεσα στο δίκαιο και στη νομιμότητα. Στο Μαρβάκης, Α., Παρσάνογλου, Δ., & Παύλου, Μ. (επιμ.), Μετανάστες στην Ελλάδα(σσ. 163-198). Αθήνα: Ελληνικά Γράμματα.
- Κτιστάκις, Γ. (2006). Ιερός Νόμος του Ισλάμ και μουσουλμάνοι Έλληνες Πολίτες. Αθήνα-Θεσσαλονίκη: Σάκκουλας.
- Lee, M.L. (1999). An Introduction to Multicultural Counseling. USA: San Francisco State University.
- Πανούσης, Γ. (2004). Κοινωνικός αποκλεισμός και κοινωνικοί αποκλειστές. Κοινωνική εργασία, 73,9-14.
- Παπαδημητρίου, Ζ. (2000). Ο Ευρωπαϊκός Ρατσισμός: Εισαγωγή στο Φυλετικό Μίσος. Αθήνα: Ελληνικά Γράμματα
- Παπαταξιάρχης, Ε. (2006).Tο καθεστώς της διαφορετικότητας στην Ελληνική κοινωνία: υποθέσεις εργασίας. Στο Παπαταξιάρχης, Ε. (επιμ.) Περιπέτειες της ετερότητας. Η παραγωγή της πολιτισμικής διαφοράς στη σημερινή Ελλάδα(σσ. 407-469). Αθήνα: Αλεξάνδρεια.
- Πετμεζίδου, Μ. (2004). Ο διάλογος για την παγκόσμια φτώχεια. Στο Πετμεζίδου, Μ., και Παπαθεοδώρου, Χ. (επιμ.), Φτώχεια και Κοινωνικός Αποκλεισμός, Ε.Ε.Κ.Π., Αθήνα: Εξάντας.
- Reisch, M. (2008). From Melting Pot to Multiculturalism: The Impact of Racial and Ethnic Diversity on Social Work and Social Justice in the USA. British Journal of Social Work, 38, 788-804.
- Sakamoto, I. (2007). A Critical Examination of Immigrant Acculturation: Toward an Anti-oppressive Social Work Model with Immigrant Adults in a Pluralistic Society. BritishJournalofSocialWork, 37,515-535.
- Σκλάβου, Κ. (2008). Ενδοοικογενειακή βία και κοινωνική ένταξη αλλοδαπών γυναικών. Αθήνα: Αντ. Σάκκουλας.
- Wing Sue, D., & Sue, D. (2008). Counselling the Culturally Diverse Theory and Practice. NewJersey: JohnWilley.
Συναφή επιστημονικά περιοδικά
- International Journal of Intercultural Relations