ΜΑΘΗΣΙΑΚΑ ΑΠΟΤΕΛΕΣΜΑΤΑ
Με την επιτυχή ολοκλήρωση του μαθήματος, οι φοιτητές θα είναι σε θέση να:
- Δημιουργούν και να διατηρούν αποτελεσματική επαγγελματική σχέση με το ηλικιωμένο άτομο και τα μέλη της οικογένειάς του
- Κατανοούν την εν γένει ψυχοκοινωνική κατάσταση του ηλικιωμένου ατόμου, τη λειτουργικότητά του, τη φυσική του κατάσταση καθώς και τις ανάγκες του για φροντίδα και υποστήριξη
- Υποστηρίζουν τους εξυπηρετούμενους στην αντιμετώπιση των ψυχολογικών, συναισθηματικών, κοινωνικών και οικονομικών δυσκολιών που συνεπάγεται το γήρας
- Ενισχύουν την ικανότητα του ατόμου για επικοινωνία, διαχείριση προβλημάτων στις σχέσεις με μέλη της οικογένειάς του, στη στοχοθέτηση και τη βελτίωση της φυσικής του κατάστασης.
- Διασυνδέουν το ηλικιωμένο άτομο και τα μέλη του οικογενειακού του περιβάλλοντος με υπηρεσίες υγείας, ψυχικής υγείας, κοινωνικής φροντίδας και παροχών
- Συνηγορούν υπέρ των ηλικιωμένων και να υπερασπίζονται τα δικαιώματά τους για αξιοπρέπεια, πρόσβαση στις παροχές και τις υπηρεσίες
- Αναγνωρίζουν περιπτώσεις κακοποίησης ή εκμετάλλευσης του ηλικιωμένου και να παρεμβαίνουν άμεσα για την προστασία τους
- Υποστηρίζουν συμβουλευτικά τους φροντιστές και τους ηλικιωμένους στη διαχείριση θεμάτων που σχετίζονται με χρόνια νοσήματα, απώλειες, θάνατο και πένθος
- Αντιλαμβάνονται το ρόλο τους και τα επαγγελματικά τους όρια ως μέλη διεπιστημονικής ομάδας.
Γενικές Ικανότητες
- Αναζήτηση, ανάλυση και σύνθεση δεδομένων και πληροφοριών, με τη χρήση και των απαραίτητων τεχνολογιών
- Προσαρμογή σε νέες καταστάσεις
- Σεβασμός στη διαφορετικότητα και την πολυπολιτισμικότητα
- Εργασία σε διεπιστημονικό περιβάλλον
ΠΕΡΙΕΧΟΜΕΝΟ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ
- Ορισμός της τρίτης ηλικίας -Χαρακτηριστικά του γήρατος
- Ιστορική αναδρομή της προστασίας του γήρατος
- Προβλήματα υγείας και ψυχικής υγείας στην Γ’ ηλικία
- Ψυχοκοινωνικές ανάγκες των ηλικιωμένων
- Στάσεις, αντιλήψεις και στερεότυπα για τους ηλικιωμένους
- Λειτουργικότητα και ποιότητα ζωής
- Κακοποίηση ηλικιωμένων
- Θεωρίες της γήρανσης και κοινωνική εργασία
- Συμβουλευτική υποστήριξη του ηλικιωμένου και της οικογένειας για τη διαχείριση θεμάτων που σχετίζονται με τον κύκλο ζωής, το θάνατο, την απώλεια και το πένθος
- Η πρακτική και οι αξίες της κοινωνικής εργασίας στο πλαίσιο της διαμεθοδικής και διεπιστημονικής γηριατρικής φροντίδας
- Δομές, παροχές και υπηρεσίες γηριατρικής κοινωνικής φροντίδας (δημόσιος, ιδιωτικός τομέας)
- Δίκτυα στήριξης ηλικιωμένων (τυπικά, άτυπα)
- Ο ρόλος του φροντιστή, ψυχοκοινωνικές ανάγκες και υπηρεσίες στήριξης των φροντιστών.
ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ ΦΟΙΤΗΤΩΝ
Γραπτή τελική εξέταση που περιλαμβάνει:
- Ερωτήσεις πολλαπλής επιλογής
- Ερωτήσεις σύντομης απάντησης
- Συγκριτική αξιολόγηση στοιχείων θεωρίας
ΣΥΝΙΣΤΩΜΕΝΗ ΒΙΒΛΙΟΓΡΑΦΙΑ
- Αβεντισιάν –Παγοροπούλου, Α. (2000). Η ψυχολογία της τρίτης ηλικίας. Αθήνα: Ελληνικά Γράμματα.
- Αζίζι Καλατζή, Α. Ζώνιου-Σιδέρη, & Α. Βλάχου, A. (1996). Προκαταλήψεις και στερεότυπα. Αθήνα: Γενική Γραμματεία Λαϊκής επιμόρφωσης.
- Ελληνική Γεροντολογική και Γηριατρική Εταιρεία (2004). Οδηγός Φροντίδας Ηλικιωμένων Γονιών. Αθήνα: Mendor.
- Καβουνίδη, Τ. (1996). Ηλικιωμένοι και άτυπα δίκτυα βοήθειας: Η κυκλοφορία αγαθών και υπηρεσιών ανάμεσα στις γενιές στο Εθνικό Κέντρο Κοινωνικών Ερευνών (Ε.Κ.Κ.Ε.).Γήρανση και Κοινωνία: πρακτικά Πανελληνίου συνεδρίου Ε.Κ.Κ.Ε. Αθήνα: Ε.Κ.Κ.Ε
- Marwedel, U. (2009). Γεροντολογία & Γεροντοψυχιατρική. Αθήνα: Ίων.
- Μωυσίδης, Α., Ανθοπούλου, Θ. & Ντύκεν, Μ.Ν., (2002). Οι ηλικιωμένοι στον αγροτικό χώρο. Αθήνα: Gutenberg.
- Naleppa, M.J. & Reid, W. (2003). Gerontological Social Work –a Task-Centered Approach. Columbia University Press.
- Παγοροπούλου, Α. (2000). Η Γεροντολογική Κατάθλιψη. Αθήνα: Ελληνικά Γράμματα.
- Πανέρα, Ε. (1999). Κοινωνική υποστήριξη ηλικιωμένων. Στο Κωσταρίδου-Ευκλείδη, Α., (επιμ.) Θέματα γηροψυχολογίας και γεροντολογίας. Αθήνα: Ελληνικά Γράμματα.
- SLater, R. (2003). Γηρατειά: Θλιμμένος Χειμώνας ή Δεύτερη Άνοιξη; -Η Ψυχολογία της Γήρανσης. Αθήνα: Ελληνικά Γράμματα.
Συναφή επιστημονικά περιοδικά
- Journal of Gerontological Social Work