ΜΑΘΗΣΙΑΚΑ ΑΠΟΤΕΛΕΣΜΑΤΑ
Σκοπός του μαθήματος είναι αφ’ ενός να κατανοήσουν οι φοιτητές/τριες την έννοια των διακρίσεων και την σύνδεση τους με την κοινωνική εργασία και αφ’ ετέρου να κατανοήσουν την Αντι-καταπιεστική Κοινωνική Εργασία, την θεωρητική της βάση και ιστορική της εξέλιξη καθώς και την πρακτική της εφαρμογή μέσα από συγκεκριμένα παραδείγματα σε εθνικό και διεθνές επίπεδο. Συγκεκριμένα και με έμφαση στα ζητήματα των κοινωνικών διακρίσεων και της καταπίεσης επιδιώκεται η σύνδεση και κριτική ανάλυση του ρόλου και πρακτικής της κοινωνικής εργασίας. Επιπλέον, μέσω της εξέτασης θεωρητικών τόσο από τον μοντερνισμό όσο και από τον μετα-μοντερνισμό συζητούνται debates για την Αντι-καταπιεστική πρακτική και εκπαίδευση στην Κοινωνική Εργασία σε μικρο-μεσο-μακρο επίπεδο. Τέλος, αναλύονται συγκεκριμένα μοντέλα Αντι-καταπιεστικής παρέμβασης σε διεθνές επίπεδο.
Με την επιτυχή ολοκλήρωση του μαθήματος, οι φοιτητές/τριες θα είναι σε θέση να:
- Γνωρίζουν την ιστορική εξέλιξη της Αντι-καταπιεστικής Κοινωνικής Εργασίας σε διεθνές επίπεδο
- Γνωρίζουν θεωρίες που αφορούν στις κοινωνικές διακρίσεις και καταπίεση και έχουν διαμορφώσει τη θεωρία και πρακτική της Αντι-καταπιεστικής Κοινωνικής Εργασίας
- Εξοικειωθούν με το θεωρητικό υπόβαθρο της Αντι-καταπιεστικής και να το συνδέουν με τα μοντέλα εφαρμογής σε μικρο-μεσο-μακρο επίπεδο
- Αξιολογούν και να κατανοούν τους μηχανισμούς καταπίεσης και διακρίσεων κατά των χρηστών κοινωνικών υπηρεσιών
Γενικές Ικανότητες
- Προαγωγή της ελεύθερης, δημιουργικής και επαγωγικής σκέψης
- Αυτόνομη εργασία
- Ομαδική εργασία
- Σεβασμός στη διαφορετικότητα και στην πολυπολιτισμικότητα
- Επίδειξη κοινωνικής, επαγγελματικής και ηθικής υπευθυνότητας και ευαισθησίας σε θέματα φύλου
- Αναζήτηση, ανάλυση και σύνθεση δεδομένων και πληροφοριών, με τη χρήση και των απαραίτητων τεχνολογιών
- Ανάπτυξη κριτικής σκέψης
- Άσκηση κριτικής και αυτοκριτικής
- Λήψη αποφάσεων
- Εργασία σε Διεθνές Περιβάλλον
- Προσαρμογή σε νέες καταστάσεις
ΠΕΡΙΕΧΟΜΕΝΟ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ
- Ορισμοί και αίτια διακρίσεων
- Κοινωνικές διακρίσεις : Ο ρόλος της Αντι-καταπιεστικής Κοινωνικής Εργασίας
- Ιστορική εξέλιξη, θεωρία και αρχές Αντι-καταπιεστικών προσεγγίσεων στην Κοινωνική Εργασία
- Αντι-καταπιεστική Κοινωνική Εργασία σε μικρο-μέσο και μακρο επίπεδο/ Μοντέλα παρέμβασης
- Παραδείγματα Αντι-καταπιεστικής κοινωνικής εργασίας στην πρακτική εφαρμογή της ΚΕ
- Μοντέλα Παρέμβασης της Αντι-καταπιεστικής πρακτικής στην Εκπαίδευση της Κοινωνικής Εργασίας
ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ ΦΟΙΤΗΤΩΝ
Γραπτή τελική εξέταση που περιλαμβάνει:
- Ερωτήσεις πολλαπλής επιλογής
- Ερωτήσεις σύντομης απάντησης
- Κριτική ανάλυση περιπτώσεων/θεωρίας
- Συγκριτική αξιολόγηση στοιχείων θεωρίας
ΣΥΝΙΣΤΩΜΕΝΗ ΒΙΒΛΙΟΓΡΑΦΙΑ
- Αdams, R., Dominelli, L. & Payne, M. (2009). 2nd ed, Critical Practice in Social Work. Britain: Palgrave.
- Adams, R., Dominelli, L. & Payne, M. (2009) 3rded. Social Work, Themes Issues and Critical Debates. Britain: Palgrave.
- Banks, S. (2015). Ηθική και Αξίες στην Κοινωνική Εργασία. Αθήνα: Gutenberg.
- Clifford, D. & Burke, B. (2005). Developing Anti-oppressive Ethics in the New Curriculum. Social Work Education, 24(6): 677-692.
- Cocker, C. & Hafford-Letchfield, T. (2014). Re-thinking Anti-Discriminatory and Anti-Oppressive Theories for Social Work Practice, Basingstoke: Palgrave Macmillan.
- Crenshaw, K. (1989). Demarginalising the intersection of race and sex:a black feminist critique of antidiscrimination doctrine, feminist theory and antiracist politics, The University of Chicago Legal Forum. Feminism in the Law: Theory, Practice and Criticism, 139-167.
- Crenshaw, K. (1991). Mapping the Margins: Intersectionality, Identity Politics, and Violence against Women of Color. Stanford Law Review, 43(6): 1241-1299.
- Cudd, A. (2006). Analyzing Oppression. New York: Oxford University Press.
- Dalrymple, J. & Burke, B. (2006). Anti –Oppressive Practice: Social Care and the Law. London: Open University Press.
- Danso, R. (2009). Emancipating and Empowering De-Valued Skilled Immigrants: What Hope Doew Anti-Oppressive Social Work Practive Offer? British Journal of Social Work, 39, pp. 539-555.
- de Montigny, G. (2011). Beyond Anti-Oppressive Practice: Investigating Reflexive Social Relations. Journal of Progressive Human Services, 22(1): 8-30.
- Dedotsi, S. & Young, A. (2018). Educating against all odds: The context and content of social work education in times of national crisis in Greece, International Social Work,Article first published online: February 9, 2018, https://doi.org/10.1177/0020872818755858 .
- Dedotsi S, Young, A. & Broadhurst, K. (2016). Social work education in a time of national crisis in Greece: educating the workforce to combat inequalities. European Journal of Social Work, 19 (3-4): 368-384.
- Dominelli, L. (2002). Anti-Oppressive Social Work Theory and Practice. Basingstoke: Palgrave Macmillan.
- Ζαϊμάκης, Γ. (2002). Κοινοτική Εργασία και Τοπικές Κοινωνίες. Ανάπτυξη, Συλλογική Δράση, Πολυπολιτισμικότητα. Αθήνα: Ελληνικά Γράμματα.
- Ζωγράφου, Α.(2002). Ο Διπλός Ρόλος της Κοινωνικής Εργασίας στο Πλαίσιο των Κοινωνικών Οργανώσεων. Αθήνα: Τυπωθήτω.
- Freire, P. (1977). Η Αγωγή του Καταπιεζόμενου. Αθήνα: Ράππα.
- Ferguson, I., Ioakimidis, V. & Lavallette, M. (2018). Global Social Work in a political context, Radical Perspectives. Britain: Policy Press.
- Foucault, M. (1980). Power/Knowledge: Selected Interviews and Other Writings, 1972-1977. New York: Pantheon Books.
- Foucault, M. (1982). The Subject and Power. Critical Inquiry, 8(4): 777-795.
- Gramsci, A. (1992). Prison Notebooks: Volume I, translated by Buttigieg, J. A. New York: Columbia University Press.
- Gramsci, A. (1996). Prison Notebooks: Volume II, New York: Columbia University Press.
- Hamilton, T. and Sharma, S. (1997). The violence and oppression of power relations. Peace Review: A Jounral of Social Justice, 9(4): 555-561.
- Ioakimidis, V. and Teloni, DD. (2013). Greek social work and the never-ending crisis of the welfare state. Critical and Radical Social Work, 1(1): 31-49.
- Ιωακειμίδης, Β. (2012). Κοινωνική Εργασία για την Κοινωνική Δικαιοσύνη, Ριζοσπαστική και Κριτική Θεωρία, Πρακτική, Παραδείγματα. Αθήνα: Ίων.
- Καλλινικάκη, Θ. (2011). Εισαγωγή στη Θεωρία και Πρακτική της Κοινωνικής Εργασίας Αθήνα: Τόπος.
- Καραγκούνης, Β. (2008). Κοινοτική Εργασία και Τοπική Ανάπτυξη. Αθήνα: Τόπος.
- Καρύδης, Β. & Λυκοβαρδή, Κ. (2017). Ρητορική Μίσους και Διακρίσεις: Προκλήσεις για το Κράτος Δικαίου. Αθήνα: Σάκκουλα.
- Lavalette, M. & Penkenth, L. (2014). Race, Racism and Social Work, Contemporary Issues and Debates. Britain: Policy Press.
- Μαγγανάρα, Ι. (επιμ) (2011). Διακρίσεις Κατά των Γυναικών στην Εργασία και Πολιτικές της Ευρωπαϊκής Ένωσης για την καταπολέμησή τους. Αθήνα: Οδυσσέας.
- McLaren, P. (1999). A Pedagogy of Possibility: Reflecting upon Paulo Freire’s Politics of Education: In Memory of Paulo Freire. Educational Researcher, 28(2): 49-56.
- McLaughlin, K. (2005). From ridicule to institutionalization: anti-oppression, the state and social work. Critical Social Policy, 25(3): 283-305.
- Moch, M. (2009). A Critical Understanding of Social Work by Paolo Freire. Journal of Progressive Human Services, 20(1): 92-97.
- Morrow, RA. and Torres, CA. (2002) Reading Freire and Habermas: Critical Pedagogy and Transformative Social Change. New York: Teachers College Press.
- Mullaly, R. (2002). Challenging Oppression – a Critical Social Work Approach, USA: Oxford University Press.
- Πουλόπουλος Χ. (2014). Κρίση, Φόβος και Διάρρηξη της Κοινωνικής Συνοχής. Αθήνα: Τόπος.
- Rush, M. and Keenan, M. (2014) The Social Politics of Social Work: Anti-Oppressive Social Work Dilemmas in Twenty-First-Century Welfare Regimes. British Journal of Social Work, 44(6):1436-1453.
- Spolander, G., Engelbrecht, L., Martin, L., Strydom, M., Pervova, I., Marjanen, P., Tani, P., Sicora, A. and Adaikalam,F. (2014). The implications of neoliberalism for social work: Reflections from a six-country international research collaboration. International Social Work, 57(4): 301-312.
- Teloni, DD. and Mantanika, R. (2015). ‘This is a cage for migrants’: The rise of racism and challenges for social work in the Greek context. Critical and Radical Social Work, 3(2):189-206.
- Wilson, A. and Beresford, P. (2000). AOP: Emancipation or Appropriation? British Journal of Social Work, 30: 553-573.
Συναφή επιστημονικά περιοδικά
- British Journal of Social Work
- Critical and Radical Social Work Journal
- European Journal of Social Work
- Social Work Education: The International Journal
- International Journal of Social Work
- Journal of Progressive Human Services
- Journal of Poverty and Social Justice