Μέθοδοι και Δεξιότητες Συνέντευξης

Κωδικός Μαθήματος:

503

Εξάμηνο:

Ε΄ Εξάμηνο

Κατηγορία:

ΜΕ

Ώρες:

3

Μονάδες ECTS:

4

Σύνδεσμος στο eClass:

https://eclass.uniwa.gr/courses/SW227/


ΜΑΘΗΣΙΑΚΑ ΑΠΟΤΕΛΕΣΜΑΤΑ

Η Συνέντευξη αποτελεί το βασικό μέσο διαγνωστικής εκτίμησης και παρέμβασης της κοινωνικής εργασίας και ταυτόχρονα το κυριότερο εργαλείο στην άσκηση του επαγγέλματος του κοινωνικού λειτουργού.
Με την επιτυχή ολοκλήρωση του μαθήματος, ο φοιτητής θα:

  • Έχει κατανοήσει τη δυναμική της συνέντευξης σε ατομικό, ομαδικό και κοινοτικό επίπεδο
  • Έχει κατανοήσει και θα μπορεί να εφαρμόζει τις δεξιότητες που απαιτούνται για τη λήψη επαγγελματικής Συνέντευξης στην άσκηση της κοινωνικής εργασίας.

 

Γενικές Ικανότητες

  • Αναζήτηση, ανάλυση και σύνθεση δεδομένων και πληροφοριών, με τη χρήση και των απαραίτητων τεχνολογιών
  • Επίδειξη κοινωνικής, επαγγελματικής και ηθικής υπευθυνότητας και ευαισθησίας σε θέματα φύλου και διαφορετικότητας
  • Σεβασμός στη διαφορετικότητα και στην πολυπολιτισμικότητα
  • Προαγωγή της ελεύθερης, δημιουργικής και επαγωγικής σκέψης
  • Άσκηση κριτικής και αυτοκριτικής
  • Άλλες:
    • Επικοινωνιακές δεξιότητες
    • Δεξιότητες ενεργητικής/προσεκτικής παρακολούθησης και συναισθηματικής εναρμόνισης
    • Δεξιότητες λήψης αποτελεσματική συνέντευξης

 

ΠΕΡΙΕΧΟΜΕΝΟ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ

  1. Ορισμός της επικοινωνιακής σχέσης και της Συνέντευξης στην Κοινωνική Εργασία
  2. Δομή της Συνέντευξης στην Κοινωνική Εργασία
  3. Δυσκολίες, εμπόδια στην Επικοινωνία – Συνέντευξη στην Κοινωνική Εργασία
  4. Σκοποί της Συνέντευξης στην Κοινωνική Εργασία
  5. Πώς χρησιμοποιείται η Συνέντευξη κατά την άσκηση όλων των μεθόδων κοινωνικής εργασίας (Κοινωνική Εργασία με Άτομο, με Ομάδα, με οικογένεια, με Κοινότητα και κατά τη δυενέργεια Κοινωνικής Έρευνας)
  6. Φάσεις της Συνέντευξης (αρχική, ενδιάμεση, τελική) – Στάσεις και δεξιότητες Κοινωνικού Λειτουργού σε κάθε φάση
    1. αρχική φάση: συναισθηματική εναρμόνιση, προσεκτική παρακολούθηση – οπτική επαφή, βιωματική γλώσσα, φωνητικό ύφος, λεκτική ακολουθία
    2. ενδιάμεση φάση: επαναληπτικά σχόλια, παράφραση ερωτήσεων, τύπος ερωτήσεων, αντανάκλαση συναισθημάτων, κ.λπ.
    3. φάση περάτωσης: ολοκλήρωση της συνεργασίας.

 

ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ ΦΟΙΤΗΤΩΝ

Γραπτή τελική εξέταση που περιλαμβάνει:

  • ερωτήσεις πολλαπλής επιλογής
  • ερωτήσεις σύντομης απάντησης
  • ερωτήσεις ανάπτυξης
  • επίλυση προβλημάτων

 

ΣΥΝΙΣΤΩΜΕΝΗ ΒΙΒΛΙΟΓΡΑΦΙΑ

  • Αρχοντάκη, Ζ. & Φιλίππου, Δ. (2003). 205 Βιωματικές ασκήσεις για εμψύχωση ομάδων. Αθήνα: Καστανιώτης.
  • Δημοπούλου – Λαγωνίκα, Μ. (2011). Μεθοδολογία Κοινωνικής Εργασίας. Μοντέλα Παρέμβασης. Αθήνα: Τόπος.
  • Fine, S. & Glasser, P. (2008). Η επιβοηθητική συνέντευξη κατά την πρώτη συνεδρία. Αθήνα: Gutenberg.
  • Garrett, A. (1960). Η Συνέντευξη. Αρχές και Μέθοδοι. Αθήνα: Συμβούλιο Επιμορφώσεως στην κοινωνική εργασία.
  • Κανδυλάκη, Α. (2008). Η συμβουλευτική στην κοινωνική εργασία. Αθήνα: Τόπος.
  • Παπαϊωάννου, Κ. (2008). Κλινική Κοινωνική Εργασία. Κοινωνική Εργασία με Άτομα. Αθήνα: Έλλην.