Κοινωνική Εργασία στην Εκπαίδευση

Κωδικός Μαθήματος:

512

Semester:

Ε΄ Εξάμηνο

Κατηγορία:

Υποχρεωτικά ( ΜΕΥ )

Ώρες:

3

Μονάδες ECTS:

4

Σύνδεσμος στο eClass:

https://eclass.teiath.gr/courses/TKE169/



ΜΑΘΗΣΙΑΚΑ ΑΠΟΤΕΛΕΣΜΑΤΑ

Η κοινωνική εργασία στην εκπαίδευση αποτελεί αντικείμενο εξειδίκευσης της κοινωνικής εργασίας. Σκοπός της διδασκαλίας του μαθήματος είναι να αποκτήσουν οι φοιτητές γνώσεις για τη διαχείριση θεμάτων που αφορούν την σχολική κοινότητα. Η παρουσία των κοινωνικών λειτουργών στις σχολικές μονάδες έχει κριθεί ότι είναι απαραίτητη. Παρόλα αυτά, οι κοινωνικοί λειτουργοί εργάζονται σε επίπεδο υπηρεσιών που καλύπτουν μεγάλες περιοχές με κύριο αντικείμενο τη διάγνωση και αντιμετώπιση των προβλημάτων των παιδιών, τη χορήγηση πιστοποιητικών για τη διευκόλυνση της φοίτησης των μαθητών, τη συνεργασία και τις οδηγίες προς τους γονείς και τις οικογένειες, καθώς και τη συνεργασία με τους δασκάλους και καθηγητές. Οι κοινωνικοί λειτουργοί μέσα από μία σειρά παραπομπών, διευκολύνουν την ομαλή λειτουργία του σχολείου με ιδέες, προτάσεις, εκδηλώσεις. Η κοινωνική εργασία στην εκπαίδευση καλύπτει όλα τα αντικείμενα των μεθόδων της κοινωνικής εργασίας όπως με άτομα, με ομάδες, με οικογένεια και κοινότητα.
Μαθησιακά αποτελέσματα:

  • Να αποκτήσουν οι φοιτητές γνώσεις σχετικά με τον ρόλο της Κοινωνικής Εργασίας στην πρόληψη και αντιμετώπιση προβλημάτων κοινωνικής λειτουργικότητας σε όλες τις βαθμίδες της εκπαίδευσης.
  • Να αποκτήσουν γνώσεις και δεξιότητες για τον χειρισμό προβλημάτων των μαθητών σε όλα τα επίπεδα της εκπαίδευσης
  • Να γνωρίσουν προβλήματα και αδυναμίες των μαθητών στο σχολείο (ναρκωτικά, bullying, απουσίες, διακοπή φοίτησης, επιθετικές συμπεριφορές, παραβατικότητα, πένθη, απόπειρες αυτοκτονίας).
  • Να αποκτήσουν οι φοιτητές γνώσεις για την προαγωγή της συνεργασίας με τους καθηγητές, τους γονείς και τα παιδιά.
  • Να γνωρίσουν πως θα εργαστούν ομαδικά για την προαγωγή των στόχων του σχολείου και τη συνεργασία του με την κοινότητα.

 

Γενικές Ικανότητες

  • Αναζήτηση, ανάλυση και σύνθεση δεδομένων και πληροφοριών, με τη χρήση και των απαραίτητων τεχνολογιών
  • Προαγωγή της ελεύθερης, δημιουργικής και επαγωγικής σκέψης
  • Ομαδική συνεργασία
  • Άσκηση Κριτικής και αυτοκριτικής
  • Σχεδιασμός και διαχείριση έργων
  • Λήψη αποφάσεων

 

ΠΕΡΙΕΧΟΜΕΝΟ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ

  1. Διαγνωστική εκτίμηση παιδιού και οικογένειας. Η φυσιολογική ανάπτυξη του παιδιού και η καταγραφή του μαθητικού ιστορικού.
  2. Διαδικασίες κοινωνικοποίησης και μάθησης στο εκπαιδευτικό πλαίσιο και η συνεργασία με το διδακτικό προσωπικό.
  3. Τα Μοντέλα υποστηρικτικών υπηρεσιών σε όλες τις βαθμίδες εκπαίδευσης για την προαγωγή της ψυχοκοινωνικής υγείας των μαθητών (πρωτοβάθμια, δευτεροβάθμια, τριτοβάθμια, ειδικά σχολεία).
  4. Σχέσεις σχολείου-οικογένειας
  5. Σχέσεις καθηγητών – γονέων και παιδιών
  6. Η σημασία της εκπαίδευσης/ του σχολείου ως ιδανικού χώρου πρόληψης, καθώς και ως φορέα κοινωνικοποίησης των παιδιών.
  7. Μορφές παρέμβασης (θεωρητική προσέγγιση) και προγράμματα, το θεσμικό πλαίσιο.
  8. Κοινωνική Εργασία με άτομα – ομάδες – σχολική κοινότητα – τοπική κοινωνία
  9. Προβλήματα που παρεμποδίζουν την εκπαίδευση : Μαθησιακές δυσκολίες, προβλήματα ψυχικής υγείας, σχολικής φοβίας, βίας – bulling, διαζύγιο/ εγκατάλειψη, ασθένεια, θάνατος.
  10. Ειδική αγωγή
  11. Επαγγελματικός Προσανατολισμός
  12. Ψυχική ανθεκτικότητα

 

ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ ΦΟΙΤΗΤΩΝ

Γραπτή τελική εξέταση που περιλαμβάνει:

  • Ερωτήσεις πολλαπλής επιλογής
  • Ερωτήσεις σύντομης απάντησης
  • Συγκριτική αξιολόγηση στοιχείων θεωρίας

 

ΣΥΝΙΣΤΩΜΕΝΗ ΒΙΒΛΙΟΓΡΑΦΙΑ

  • ΑAllen-Meares, P., Montgomery, KL & Kim, JS. (2013). School-based social work interventions: A cross-national systematic review, Social Work, 58 (3).
  • Ασημόπουλος Χ. (2014). Εκφοβισμός στο σχολείο, ψυχική υγεία και κοινωνική εργασία. Όταν οι ελπίδες χάνονται και η εκπαίδευση καταρρέει. Κοινωνική Εργασία, τεύχος 113.
  • Berzin, SC, O’Brien, KHMM, Frey A. et al. (2011). Meeting the social and behavioral health needs of students: Rethinking the relationship between teachers and school social workers. Journal of School Health, 81 (8), 493-501.
  • Brennan, M. A. (2008). Conceptualizing resiliency: An interactional perspective for community and youth development. Child Care in Practice, 14, 55-64.
  • Brown, L. (2004). Project succeed academy: A public-private partnership to develop a holistic approach for serving students with behavior problems. Urban Education, 39(1), 5-32.
  • Bucher, K. T., & Manning, M. L. (2003). Challenges and suggestions for safe schools. Safe Schools, 76, 160-164.
  • DePoy, E., & Gilson, S. F. (2012). Human behavior theory and applications: A critical thinking approach. Thousand Oaks. CA: SAGE.
  • Doll, B., Zucker S., Brehm, K. (2009). Σχολικές τάξεις που προάγουν την ψυχική ανθεκτικότητα. Αθήνα: Δαρδανός.
  • Durlak, JA, Weissberg RP. & Dymnicki AB. (2011). The impact of enhancing students’ social and emotional learning: A meta-analysis of school-based universal interventions. Child Development, 82 (1), 405-418.
  • Farrell, A. D., & Flannery, D. J. (2006). Youth violence prevention: Are we there yet? Aggression and Violent Behavior, 11, 13 8-150.
  • Garbarino, J. (2017). Children and Families in the Social Environment: Modern Applications of Social Work. N. York: Routledge.
  • Henderson N. & Milstein M.M.. Σχολεία που προάγουν την ψυχική ανθεκτικότητα. Αθήνα: Δαρδανός.
  • Καλλινικάκη Θ., Κασσέρη, Ζ. & Αποστολοπούλου, Μ. (2015). Κοινωνική Εργασία στην Εκπαίδευση, στα γραφεία των ετεροτήτων, συλλογικό. Αθήνα: Μοτίβο Εκδοτική.
  • Kelly, M., & Stone, S. (2009). An analysis of factors shaping interventions used by school social workers. Children & Schools, 31,163-176.
  • Krovetz, M. (1999). Fostering resiliency: Expecting all youths to use their minds and hearts well. Thousand Oaks. CA: Corwin Press, Inc.
  • Lantieri, L. (1999). Hooked on altruism: Developing social responsibility in at-risk youth. Reclaiming Children and Youth 8, 83-87.
  • Lindsey, B., & White, M. (2009). Tier 2 behavioral interventions for at risk students. Ch. 35 in C..R. Massat, R. Constable, S. McDonald, &J. F. Flynn (Eds.), School social work practice, policy, and research (7th ed., pp. 665-673). Chicago: Lyceum.
  • McKay, C. (2010). Raising the spirits of young people: Critical service learning as a social work intervention. Children & Schools, 32, 5-13.
  • Paige E. Averett & Archana Hegde (2012). School social work and early childhood student’s attitudes toward gay and lesbian families, Teaching in Higher Education, 17:5, 537-549.
  • Scales, P. C., Roehlkepartain, E. C., Neal, M., Kielmeier, J. C., & Benson, P. L. (2006). Reducing academic achievement gaps: The role of community service and service-learning. Journal of Experiential Education, 29, 38-60.
  • Scott, D. L. (2008). Service learning: The road from the classroom to community-based macro intervention. Journal of Policy Practice, 7(2-3), 214-225.
  • Serbin, L., Stack, D., & Kingdon, D. (2013). Academic success across the transition from primary to secondary schooling among lower-income adolescents: Understanding the effects of family resources and gender. Journal of Youth & Adolescence, 42(9), 1331-1347.
  • Turner, FJ (2017). Social work treatment: Interlocking theoretical approaches. Oxford University Press.
  • Whiston, SC., Tai, WL, Rahardija, D. & Eder, K. (2011). School counseling outcome: A meta-analytic examination of interventions. Journal of Counseling and Educational Psychology, 89 (1), 37-55.