Κλινική Ψυχολογία και Ψυχοπαθολογία Ενηλίκων

Κωδικός Μαθήματος:

403

Semester:

Δ΄ Εξάμηνο

Κατηγορία:

Υποχρεωτικά ( ΜΕΥ )

Ώρες:

3

Μονάδες ECTS:

6



ΜΑΘΗΣΙΑΚΑ ΑΠΟΤΕΛΕΣΜΑΤΑ

H Κλινική Ψυχολογία αποτελεί κλάδο της εφαρμοσμένης ψυχολογίας και περιλαμβάνει την κατανόηση, πρόληψη, αξιολόγηση και θεραπευτική αντιμετώπιση των διαταραχών του συναισθήματος, των γνωστικών μηχανισμών και της συμπεριφοράς. Ουσιαστικά, ο κλινικός ψυχολόγος προσπαθεί να βοηθήσει άτομα με ψυχικές διαταραχές και δυσκολίες στην καθημερινή τους λειτουργικότητα. Σκοπός του μαθήματος είναι να κατανοήσουν οι φοιτητές τις βασικές αρχές οι οποίες διέπουν την εκδήλωση της παθολογικής συμπεριφοράς στο άτομο. Ειδικότεροι στόχοι είναι η γνωριμία των φοιτητών με τα σύγχρονα συστήματα ταξινόμησης των ψυχικών διαταραχών και με τις βασικές ψυχικές διαταραχές των ενηλίκων, η κατανόηση των πιθανών αιτίων τους με βάση τις κυριότερες ψυχολογικές προσεγγίσεις και η εξοικείωσή τους με τις διάφορες θεραπευτικές μεθόδους που εφαρμόζονται για την αντιμετώπισή τους αλλά και για τη βελτίωση της ποιότητας ζωής του ατόμου.
Με την επιτυχή ολοκλήρωση του μαθήματος, οι φοιτητές θα είναι σε θέση να:

  • Κατανοούν τα κριτήρια αξιολόγησης της αποκλίνουσας συμπεριφοράς
  • Γνωρίζουν τη δομή και τη φιλοσοφία των σύγχρονων συστημάτων ταξινόμησης των ψυχικών διαταραχών
  • Αξιολογούν κριτικά τα επικρατέστερα θεωρητικά μοντέλα για την αιτιοπαθογένεση των ψυχικών διαταραχών
  • Συγκρίνουν τις κυριότερες θεραπευτικές προσεγγίσεις των ψυχικών διαταραχών
  • Αναγνωρίζουν τη βασική συμπτωματολογία των κυριότερων μορφών ψυχοπαθολογίας των ενηλίκων
  • Διακρίνουν τα όρια της ειδικότητάς τους εντός της διεπιστημονικής ομάδας στα πλαίσια ψυχικής υγείας.

 

Γενικές Ικανότητες

  • Αναζήτηση, ανάλυση και σύνθεση δεδομένων και πληροφοριών, με τη χρήση και των απαραίτητων τεχνολογιών
  • Προσαρμογή σε νέες καταστάσεις
  • Εργασία σε διεπιστημονικό περιβάλλον
  • Προαγωγή της ελεύθερης, δημιουργικής και επαγωγικής σκέψης
  • Σεβασμός στη διαφορετικότητα
  • Λήψη αποφάσεων

 

ΠΕΡΙΕΧΟΜΕΝΟ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ

  1. Το αντικείμενο και το επαγγελματικό πεδίο δράσης της κλινικής ψυχολογίας
  2. Ιστορική αναδρομή ως προς τη θεώρηση της ψυχικής ασθένειας και την αντιμετώπιση των ψυχικά ασθενών
  3. Οι βασικές θεωρητικές και θεραπευτικές προσεγγίσεις στην κλινική ψυχολογία
  4. Η ταξινόμηση των ψυχικών διαταραχών σύμφωνα με το DSM-5 και το ICD-11
  5. Ο ρόλος γενετικών και περιβαλλοντικών παραγόντων στην παθογένεση των ψυχικών διαταραχών
  6. Διαφορές φύλου και συννοσηρότητα στην ψυχοπαθολογία
  7. Μέσα και διαδικασία διάγνωσης των ψυχικών διαταραχών
  8. Διαταραχές Άγχους
  9. Διαταραχές Διάθεσης
  10. Διαταραχές Πρόσληψης της Τροφής
  11. Σχιζοφρένεια και άλλες ψυχωτικές διαταραχές

 

ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ ΦΟΙΤΗΤΩΝ

Γραπτή τελική εξέταση που περιλαμβάνει:

  • Ερωτήσεις πολλαπλής επιλογής
  • Ερωτήσεις σύντομης απάντησης
  • Συγκριτική αξιολόγηση στοιχείων θεωρίας
  • Ανάλυση και ερμηνεία περιστατικού

 

ΣΥΝΙΣΤΩΜΕΝΗ ΒΙΒΛΙΟΓΡΑΦΙΑ

  • Αναγνωστοπούλου, Τ. (2006). Βασικές αρχές δεοντολογίας στην ψυχοθεραπεία. Αθήνα: Ινστιτούτο Ψυχολογίας και Υγείας.
  • Βάρβογλη, Λ. (2006). Ερευνώντας τους λαβυρίνθους του εγκεφάλου. Αθήνα: Παπαζήσης.
  • Bennett, P. (2010). Κλινική ψυχολογία και ψυχοπαθολογία. (Επιμ. Α. Καλαντζή-Αζίζι & Γ. Ευσταθίου). Αθήνα: Πεδίο.
  • Γονιδάκης, Φ. (2011). Διαταραχές πρόσληψης τροφής. Αθήνα: Πεδίο.
  • Heiden, L. (2011). Εισαγωγή στην κλινική ψυχολογία. Αθήνα: Πεδίο.
  • Καλαντζή-Αζίζι, Α. (2011). Αυτογνωσία και αυτοδιαχείριση. Αθήνα: Πεδίο.
  • Κουλιεράκης, Γ., Πασχάλη, Τ., Ρότσικα, Β., & Τζινιέρη-Κοκκώση, Μ. (Επιμ., 2010). Κλινική ψυχολογία και ψυχολογία της υγείας. Αθήνα: Παπαζήσης.
  • Kring, Α.Μ., Davison, G.C., Neale, J.M. & Johnson, S.L. (2007). Ψυχοπαθολογία. (Επιμ. Ε. Αυδή & Π. Ρούσση). Αθήνα: Τυπωθήτω.
  • Λειβαδίτης, Μ. (2003). Πολιτισμός και ψυχιατρική. Αθήνα: Παπαζήσης.
  • Μανωλόπουλος, Σ., κ.ά. (2003). Η ψυχανάλυση στον 21ο αιώνα. Αθήνα: Παπαζήσης.
    McWilliams, N. (2006). Ψυχαναλυτική ψυχοθεραπεία. Αθήνα: Ινστιτούτο Ψυχολογίας και Υγείας.
  • Μέλλον, Ρ. (2012). Κλινική ψυχομετρία. Αθήνα: Πεδίο.
  • Parker, I., Γεωργάκα, Ε., Harper, D., McLaughlin, T. & Stowell-Smith, M. (2007). Αποδομώντας την ψυχοπαθολογία. (Επιμ. Ε. Γεωργάκα). Αθήνα: Gutenberg.
  • Ποταμιάνος, Γ., & Αναγνωστόπουλος, Φ. (Επιμ., 2011). Κλινική ψυχολογία στην πράξη. Αθήνα: Παπαζήσης.
  • Σικελιανού, Δ. (2010). Κλινική ψυχοπαθολογία ενηλίκων. Αθήνα: Διόνικος.
  • Σταλίκας, Α. (2011). Μέθοδοι έρευνας στην κλινική ψυχολογία. Αθήνα: Τόπος.
  • Τσαμπαρλή, Α. (2011). H ψυχαναλυτική προσέγγιση της οικογένειας. Αθήνα: Παπαζήσης.
  • Τσαμπαρλή, Α., & Κουνενού, Κ. (Επιμ., 2013). Θέματα κοινοτικής κλινικής ψυχολογίας. Αθήνα: Παπαζήσης.
  • Westbrook, D., Kennerly, H., & Kirk, J. (2012). Εισαγωγή στη γνωσιακή συμπεριφοριστική θεραπεία. (Επιμ., Α. Καλαντζή-Αζίζι & Γ. Ευσταθίου). Αθήνα: Πεδίο.
  • Ζαφειροπούλου, Μ., Χαρίλα, Ν., & Αβαγιανόυ, Π.-Α. (Επιμ., 2012). Γνωσιακή συμπεριφοριστική θεραπεία οικογένειας. Αθήνα: Πεδίο.

Συναφή επιστημονικά περιοδικά

  • Ψυχολογία
  • Hellenic Journal of Psychology
  • Εγκέφαλος
  • Γνωσιακή-Συμπεριφοριστική Έρευνα και Θεραπεία
  • Ψυχιατρική
  • Τετράδια Ψυχιατρικής
  • Εταιρεία Ψυχολογικής Ψυχιατρικής Ενηλίκου και Παιδιού
  • British Journal of Psychology
  • Journal of Clinical Psychology
  • International Journal of Clinical and Health Psychology