Εισαγωγή στην Ψυχολογία

Κωδικός Μαθήματος:

104

Semester:

Α΄ Εξάμηνο

Κατηγορία:

Υποχρεωτικά ( ΜΓΥ )

Ώρες:

3

Μονάδες ECTS:

6

Σύνδεσμος στο eClass:

https://eclass.uniwa.gr/courses/TKE102/



ΜΑΘΗΣΙΑΚΑ ΑΠΟΤΕΛΕΣΜΑΤΑ

Η Ψυχολογία ασχολείται με την επιστημονική μελέτη της ανθρώπινης συμπεριφοράς και των νοητικών λειτουργιών καθώς και των παραγόντων που την επηρεάζουν και αποσκοπεί στην κατανόηση και πρόβλεψη της ανθρώπινης συμπεριφοράς. Το μάθημα αυτό αποτελεί το βασικό εισαγωγικό μάθημα στην επιστήμη της Ψυχολογίας. Η ύλη του μαθήματος στοχεύει στην εισαγωγή των φοιτητών στις βασικές θεωρητικές προσεγγίσεις της Ψυχολογίας, στην εξοικείωσή τους με τις βασικές ερευνητικές μεθόδους αυτής της επιστήμης και στην κατανόηση των βασικών γνωστικών και συναισθηματικών διαδικασιών. Σκοπός του μαθήματος είναι να εξοικειωθούν οι φοιτητές με το αντικείμενο της Ψυχολογίας και τις βασικές ψυχολογικές έννοιες και να συλλάβουν τη δυναμική φύση της σύγχρονης Ψυχολογίας.

Με την επιτυχή ολοκλήρωση του μαθήματος, οι φοιτητές θα είναι σε θέση να:

  • Χρησιμοποιούν τις βασικές έννοιες και τη γενικότερη ορολογία της επιστήμης της Ψυχολογίας
  • Κατανοούν το θεωρητικό πλαίσιο της σύγχρονης Ψυχολογίας καθώς και την ευρύτητα τόσο του ερευνητικού όσο και του επαγγελματικού της πεδίου
  • Έχουν γνώση των βασικών αρχών, μεθόδων και θεωρητικών προσεγγίσεων της Ψυχολογίας, προκειμένου να καταστεί σαφής ο ρόλος της προσέγγισης που ασπάζεται ο κάθε ειδικός στην ερμηνεία της ανθρώπινης συμπεριφοράς
  • Ερμηνεύουν το ρόλο των βασικών γνωστικών λειτουργικών, όπως της αντίληψης, της προσοχής, της νοημοσύνης, της μνήμης και της μάθησης, καθώς και των συναισθημάτων και της συναισθηματικής νοημοσύνης στη διαμόρφωση της ανθρώπινης συμπεριφοράς.

 

Γενικές Ικανότητες

  • Αναζήτηση, ανάλυση και σύνθεση δεδομένων και πληροφοριών, με τη χρήση και των απαραίτητων τεχνολογιών
  • Προσαρμογή σε νέες καταστάσεις
  • Εργασία σε διεπιστημονικό περιβάλλον
  • Προαγωγή της ελεύθερης, δημιουργικής και επαγωγικής σκέψης
  • Διεύρυνση της ερμηνευτικής ικανότητας της ανθρώπινης συμπεριφοράς

 

ΠΕΡΙΕΧΟΜΕΝΟ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ

  1. Ιστορική Ιστορική αναδρομή και βασικές έννοιες της επιστήμης της Ψυχολογίας
  2. Θεωρητικές προσεγγίσεις της Ψυχολογίας: Η ψυχαναλυτική προσέγγιση
  3. Θεωρητικές προσεγγίσεις της Ψυχολογίας: Η συμπεριφοριστική και άλλες προσεγγίσεις
  4. Οι ερευνητικές μέθοδοι της Ψυχολογίας
  5. Η αισθητηριακή αντίληψη του εξωτερικού κόσμου
  6. Η νοημοσύνη
  7. Η γνωστική λειτουργία της προσοχής
  8. Η γνωστική λειτουργία της μνήμης
  9. Η διαδικασία της μάθησης
  10. Κίνητρα και συναισθήματα
  11. Η συναισθηματική νοημοσύνη

 

ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ ΦΟΙΤΗΤΩΝ

Γραπτή τελική εξέταση που περιλαμβάνει:

  • Ερωτήσεις πολλαπλής επιλογής
  • Ερωτήσεις σύντομης απάντησης
  • Συγκριτική αξιολόγηση στοιχείων θεωρίας

 

ΣΥΝΙΣΤΩΜΕΝΗ-ΒΙΒΛΙΟΓΡΑΦΙΑ

  • Atkinson, R., Atkinson, R., & Smith, E. (2003). Εισαγωγή στην ψυχολογία του Hilgard. Αθήνα: Παπαζήσης.
  • Bell, V., Costandi, M., κ.ά. (2011). 50 ψυχολογικές θεωρίες που επηρέασαν την ανθρωπότητα. Αθήνα: Κλειδάριθμος.  Βοσνιάδου, Σ., Νασιάκου, Μ., Χαντζή, Α., Φατούρου-Χαρίτου, Μ. (2011). Εισαγωγή στην Ψυχολογία. Αθήνα: Gutenberg.
  • Brennan, J.F. (2009). Ψυχολογία: Ιστορία και συστήματα (Μετ. Κ. Παπάζογλου, επιμ. Π. Κορδούτης). Αθήνα: Πεδίο.
  • Cassells, A. & Green, P. (1995). Αντίληψη (Επιμ. Α. Κωσταρίδου-Ευκλείδη). Αθήνα: Εκδόσεις Ελληνικά Γράμματα.
  • Cassells, Α. (1995). Μνήμη και λήθη (Επιμ. Α. Κωσταρίδου-Ευκλείδη). Αθήνα: Εκδόσεις Ελληνικά Γράμματα.
  • Δαφέρμος, Μ. (2010). Το ιστορικό γίγνεσθαι της ψυχολογίας. Αθήνα: Gutenberg.
  • Freud, S. (1917, 2000). Εισαγωγή στην ψυχανάλυση. (Μετ. Δ. Κωστελένος). Αθήνα: Δαμιανός
  • Goleman, D. (1995). H συναισθηματική νοημοσύνη. Αθήνα: Ελληνικά Γράμματα.
  • Hayes, N. (1994). Εισαγωγή στις γνωστικές λειτουργίες (Επιμ. Α. Κωσταρίδου-Ευκλείδη). Αθήνα: Εκδόσεις Ελληνικά Γράμματα.
  • Hayes, N. (2011). Εισαγωγή στην ψυχολογία. Αθήνα: Πεδίο.
  • Hoch. R. (2009). 40 μελέτες που άλλαξαν την ψυχολογία. (Επιμ. Φ. Καργόπουλος). Αθήνα: Τόπος.
  • Κολιάδης. Ε. (2007). Θεωρίες μάθησης και εκπαιδευτική πράξη. Αθήνα: Aυτοέκδοση.
  • Κομίλη, Α., & Σίμος, Π. (2003). Μέθοδοι έρευνας στην ψυχολογία και τη γνωστική νευροεπιστήμη. Αθήνα: Παπαζήσης.
  • Μέλλον, Ρ. (2013). Ψυχολογία της συμπεριφοράς. Αθήνα: Πεδίο.
  • Μπαμπλέκου, Ζ. (2003). Ανάπτυξη της μνήμης. Αθήνα: Gutenberg
  • Πλατσίδου, Μ. (2010). Συναισθηματική νοημοσύνη. Αθήνα: Gutenberg.
  • Reddy, P. (1995). Προσοχή και μαθησιακές δεξιότητες. (Επιμ. Α. Κωσταρίδου-Ευκλείδη). Αθήνα: Εκδόσεις Ελληνικά Γράμματα.
  • Schacter, D.L., Gilbert, D.T., & Wegner, D.M. (2018). Ψυχολογία (Επιμ. Σ. Βοσνιάδου). Αθήνα: Gutenberg.
  • Schacter, D.L., Gilbert, D.T., Nock, M.K., & Wegner, D.M. (2012). Ψυχολογία (Επιμ. B. Κανελλοπούλου, Ε. Λυπουρλή, Κ. Μανιαδάκη, Φ. Μηλιένος, Α. Παλαιολόγου, Γ. Παναγής, Γ. Παπαντωνίου, & Β. Παυλόπουλος). Αθήνα: Utopia.
  • Smith, B. (2017). Ψυχολογία. Επιστήμη και Κατανόηση. (Επιμ. Α.Σ. Αντωνίου & Γ. Τσίτσας). Αθήνα: Παρισιάνου.
  • Wade, W., & Tavris, C. (2018). Ψυχολογία (Επιμ. Μ. Μαρκοδημητράκη & Β. Τσούρτου). Αθήνα: Τζιόλα..

Συναφή επιστημονικά περιοδικά

  • Ψυχολογία
  • Hellenic Journal of Psychology
  • International Journal of Psychology
  • British Journal of Psychology
  • Psychological Methods